pondělí 9. prosince 2013

Mayerová (provdaná Fuchsová) Zdenka




Narozena 14.4.1903 v Libochovicích, zemřela 13.1.1988 v Praze, novinářka, malířka, textilní výtvarnice. Absolventka Pražské Uměleckoprůmyslové školy, studovala u profesorů Dítěte, Mařatky, Kysely.
Světoznámé vydavatelství Melantrich, vydavatelství, kde byly vydávány desítky novin, časopisů, brožur, tisků, ale i knih se ve 30. letech minulého století rozvinulo do bezkonkurenčních rozměrů. V té době spatřilo světlo světa nové společenské periodikum, dámský časopis „Eva“ s podtitulem „Časopis moderní ženy“. Tento časopis vycházel od roku 1928 do roku 1943 dvakrát měsíčně.Časopis „Eva“ byl tisknut ve velkém formátu a  bohatě ilustrován kresbami i fotografiemi. Tento styl nabízel široký záběr témat a problémů. Vnější výtvarná stránka se měnila  prakticky s každým číslem, a lze tedy předpokládat, že ji vytvářeli různí umělci. Mezi mnoha to byl i František Tichý, Vojtěch Michal či Otokar Fuchs. Častou přispěvatelkou byla Toyen, jejíž jemné imaginativní ilustrace dokreslovaly poezii a překlady zahraničních próz.
Poznámka: Wikipedie: Toyen [toajen], vlastním jménem Marie Čermínová, (* 21. září 1902 Praha – † 9. listopadu 1980 Paříž) byla česko-francouzská malířka, jedna z představitelek evropského surrealismu.
V módní rubrice, vedené Stašou Jílovskou, byl dáván prostor mladým návrhářkám tvořícím pro významné pražské módní domy tedy i libochovické rodačce Zdeňce Mayerové-Fuchsové, doposud pracující ve firmě Rosenbaum. (Zdeňka Mayerová-Fuchsová v letech 1925 až 1937 učila na střední dívčí škole a současně byla kreslířkou a návrhářkou v jednom z největších pražských modelových domů Rosenbaum. To ji však po té co získala stipendium (1931) nemohlo zabránit v odjezdu do Paříže, kde absolvovala malířský kurz na Académie Colarossi, odborný střihačský kurz „La femme de demain“. Ve Francii působila zároveň jako externí návrhářka kreslířka pro časopis „Jardin des modes“.
Poznámka: Firmu Rosenbaum založila Eliška Rosenbaumová v roce 1907, která měla výrobu a obchod s dámskou konfekcí v Praze, ve Štěpánské ul. 53. V roce 1924 převzal firmu Oldřich Rosenbaum, syn Elišky. Dvorní manekýnkou tohoto módního salónu byla herečka Adina Mandlová. Tato firma je v České republice dosud.
Zdeňka Fuchsová-Mayerová se brzy stává třetí nejvíce zastoupenou ilustrátorkou Evy, kde působí jako oděvní výtvarnice a redaktorka. Své vzdělání doplňuje studiem na UMPRUM u prof. Dítěte, Františka Kysely a Josefa Mařatky. Velké plus pani Zdenky byla odbornost založena na výtvarné průpravě a krejčovské praxi. Bohužel se na rozdíl od jiných návrhářek nedokázala oprostit u svých kreseb strnulosti postav a celá výtvarná práce byla zaměřena především na oděv, který zde jednoznačně hraje hlavní roli. V Evě vycházely ilustrace Zdeňky Fuchsové-Mayerové od roku 1931 do roku 1942, po celou dobu se její výrazové prostředky nemění, jediné změny postupem let došel typ ženy a její silueta. Zdeňka Fuchsová-M. zůstává především módní návrhářkou, její ilustrace,ačkoliv se vymykaly čistě informativním kresbám z módních alb pro švadleny a krejčí, byly i přes častou snahu o zasazení figur do více méně reálného prostředí pouze neživou stafáží, což je ovšem možné interpretovat jako autorčin záměr. Od roku 1945 je jednou z mnoha návrhářek Textilní tvorby, jejíž modely jsou prezentovány v Ženě a módě. Jako další módistický časopis, který uveřejňoval její návrhy, lze jmenovat v letech 1934 až 1944 „Vkus“ neboli módní list elegantních žen, a jehož záměrem bylo, jak se v úvodu prvního čísla píše: „... podávat pravidelné informace o současné módě a k otištěným modelům dodávat též střihy“. Včetně obálek byl Vkus velkoryse ilustrovaný a to téměř výhradně barevnými ilustracemi.
V 60 letech nastává v módě doba převratných změn, a to jak ve světové módě tak i v Československu. Doba je bouřlivá a tradiční oblékání se mění. V této bouřlivé době se pani Zdena Fuchsová – Mayerová opět probojovává na módní trh jako návrhářka a to v podstatě až do svého odchodu do ústraní. Umírá v Praze 13.1.1988.
Prameny: Archiv SOKA Lovosice, Internet: Wikipedie, archiv časopisu EVA, viz ilustrační fotografie

Žádné komentáře: