neděle 6. dubna 2014

Přečetli jsme za vás, „Český Sever“ 29.9.1910



Úvodem: První let uskutečnili bratři Wrightové se strojem pojmenovaným Flyer I (avšak dnes je známý spíš jako Kitty Hawk) 17. prosince 1903 v Severní Karolíně. Let trval 12 sekund za nichž stroj uletěl 36 metrů. Stejný princip, který použili bratři Wrightové se začal používat u všech poté konstruovaných letadel a to až po ta dnešní. Rozdílné je dnes jen použití materiálů a proudových motorů vynalezených ve 40. letech 20. století.
V Evropě to byl jako první Alberto Santos-Dumont (*20. července 1873,+ Cabangu u Palmira). Tento průkopník byl významný letecký konstruktér. Sestrojil první skutečně řiditelnou vzducholoď na světě. Provedl první ověřený let letounu těžšího vzduchu rovněž v Evropě. Své pokusy s letouny prováděl od roku 1905. V roce 1906 provedl s letounem Santos-Dumont 14-bis sérii prvních ověřených letů v Evropě. Kromě toho popsal řadu dalších konstrukcí letadel a dokonce i vrtulníku. Svých patentových práv se však vzdal, a protože ke konci života trpěl duševní chorobou, zničil všechny své plány. Svůj život ukončil sebevraždou.

 Alberto Santos-Dumont

V Čechách první úspěšný let provedl dne 16. dubna 1910 Jan Kašpar, kdy proletěl dráhu 2 km ve výši 20-25 metrů. Po získání prvních zkušeností s pilotáží složil dne 16. června 1910 pilotní zkoušku před komisí. V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice - Chrudim a zpět, který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund a uskutečnil se ve výši 400 metrů.
Tolik k dějinám letectví všeobecně. Chtěl bych se s vámi podělit o zjištění, že i náš region nezůstal v tomto oboru nijak pozadu. Abych vás přesvědčil uvádím doslovný přepis článku uveřejněném v novinách našeho regionu, v „Českém Severu“ dne 29.9.1910:

Aeroplán v Klapém

V posledních letech dodělala se vzduchoplavba netušených úspěchů. Balon ustoupil dynamickým létadlům, čili aeroplánům.Jest tomu teprve čtyři léta, co Santos Dumont ponejprv použil eroplánu, opatřeného koly a vrtulí a proletěl jim jako první v Evropě dráhu 100 metrů. Větší úspěch dodělal se roku 1909 francouzským vzduchoplavcem Ludvíkem Blériotem, který aeroplánem svým přeletěl Canal la Manche ve výšce 80 metrů. Jeho aeroplán jest sestrojen o jedné nosné ploše (monoplán). Takovým aeroplánem provedl vítězné své lety Čech, inženýr Kašpar. Zajímavo jest, že takovýto aeroplán pokusil se sestrojiti krajan náš, pan Karel Říha, sedlář v Klapém. Při řemesle svém zabýval se v cizozemsku aviatikou tak důkladně, že když se vrátil do své rodné obce Klapého, věnoval veškeré prázdné chvíle k tomu, aby sám zřídil dle vzoru Bleriotova aeroplán. Vynaložením svého jmění a neúnavné píle dopracoval se zdárného výsledku. Jeho aeroplán jest 7 metrů široký, a s kormidlem 11 metrů dlouhý. Průměr vrtule s lopatkami činí 3 metry. Váha jeho i s motorem a celým zařízením činí 135 kilo. Za příznivé povětrnosti podnikne pak pan Říha vzlet na zkoušku a později vzlet před širší veřejností. Prozatím uložen jest tento aeroplán v prostraném dvoře pana Šumy, kamž dostavujíce se denně návštěvníci, kteří chválí podnikavost a píli pana Říhy a přejí mu k odvážnému letu mnoho zdaru. Pan Říha vychodil měšťanskou školu v Libochovicích. O výsledcích pokusu páně Říhových podáme svého času zprávu.


„Český Sever“ však další zprávu nepodal, anebo podal, ale patřičný výtisk jsem v archivu nenašel. Tyto noviny v roce 1913 přestaly vycházet.