čtvrtek 17. prosince 2015

Libochovice a zničené polní cesty

Kdo by se chtěl z Libochovických jen tak bezstarostně se za jarního vlání, či za teplých letních večerů, nostalgického podzimu projít mezi poli a uklidnit po náročném dni svou mysl, má smůlu. Ten kdo by chtěl dodržovat vyhlášku měst o volném pobíhání psů má smůlu. Prostě je to ta. Cesty mezi poli jaksi vymizely. Ne že by už hrozilo rozorávání mezí, ale dnešní zemědělští podnikatelé si prostě vysvětlují vše tak, že pokud není na cestě asfalt tak je to jejich, na vlastníka nikdo nehledí.
Tak například:

Chotěšovská pěšina:
Chotěšovská pěšina vedla kdysi od bodu dnešního průchodu MěÚ přes Spravedlivou až do Chotěšova. Vývojem osídlení přestala být významnou spojnicí a začalo se z ní ukrajovat z obou směrů. Tu polnostmi, ze strany Libochovic výstavbou v prostorů Husova až sklárna. Nakonec z ní zbyla polní cesta od dnešní Dimitrovovy ulice směrem ke sklárně. Bývávala tu hezká odpolední procházka mezi poli až na Spravedlivou. Ovšem po roce 1989 proběhly různé privatizace a milá cesta byla zorána. Ač ve vlastnictví města (Parcelní čísla 495/4, 496/106, 494/107) o celkové výměře zhruba 800 m2 je z jedné strany rozorávána a z druhé strany zarůstá křovím.
Další pěkná procházka byla zvláště v létě od Edrovny směrem k potoku Rosůvka a dále pak polní cestou podle potoka do Slatiny. Dnes již tuto procházku nelze realizovat. Opět část cesty je doposud v majetku města Libochovice, část je zřejmě prodána. (Původní parcela 1798 byla rozdělena na 1799 o výměře 250 m2 patřící městu a 1798 změnila vlastníka) Pochopitelně rozorány jsou obě parcely, i když v tomto případě je určení parcel orná půda, tak přesto, škoda historické cesty. Zajímavá situace potom v návaznosti na tuto cestu je v katastru Slatiny. Parcela 1732 v majetku obce Slatina, ostatní komunikace je také rozorána, navazující 1733 zůstává polní cestou, kudy se přes mostek dalo přejít na cestu do Slatiny.
Ovšem daleko zajímavější je historická cesta známá jako Házmburská. Začínala také u dnešního průchodu MěÚ (byla vlastně pokračováním cesty z jihu od Poplz, přes brod a náměstí k panskému hradu Házmburk a potom dále na sever. Také tato cesta přestávala mít během doby svůj význam. Dnes se z ní zachovala pouze ta část, která je cestou na hřbitov okolo Zemanova zahradnictví a dále pak kolem urnového háje směrem ke kravínu. Ještě před výstavbou kravínu vedla cesta dále k potoku Rosovka, kde navazuje na další cestu směrem ke hradu. Původní cesta byla majetkem města a také byla značena červenou turistickou značkou, takže cesta na Hazmburk byla rychlejší a pohodlnější. Město část cesty v rámci socialismu převedlo na zemědělský fond, a turistům přesměrovalo trasu na silnici k jiné polní cestě, která však v původním katastru byla polnost nyní ostatní plocha (parcela 1415). Dnes z této cesty patří městu parcelní číslo 1792/1 o výměře zhruba 1230 m2. Tato cesta končí branou do kravína a návaznost na další cestu 1306/1-2, která není zapsána na listu vlastnictví protože také dříve neexistovala, tak tato návaznost není. Možná že by toto byla možnost zajistit parkoviště pro hřbitov jak starý, tak urnový háj. Cestu s parcelním číslem 1792/1 stejně devastuje těžká zemědělská technika a o údržbu se nestará, tak proč nedoporučit ZD, ať k nájezdu do objektu využívá cesty pod parcelním číslem 1306/1 – 2 a majetek města využít jako parkoviště které by navazovalo přístupovou cestou na hřbitovy ze zámecké dlažby.
Bývalá okresní silnice odbočující ze silnice Libochovuice – Klapý, parcela 1776, je jaká je, mimo bývalého polního letiště, vlevo od cesty, neudržovaná, devastovaná zemědělskou technikou. Je zapsaná jako ostatní plocha. Zajímavé je, že dnešní parcelní číslo uhýbá na Jeřetín kde končí, další návaznosti:
Parcela 1766 a navazující 1767 ostatní komunikace patřící městu a spojující cestu na Jiřetín s dubany, rozorána. Parcela 1768/1 odbočující ještě před polním letištěm ač v majetku města, zoraná, obhospodařuje je kdo? Za pacht ? Těžko. Výměra 1691 m2
Parcela 1140/4 bývalá okresní silnice, dnes ostatní komunikace, bez údržby, devastovaná zemědělskou technikou, pokračování 577/2, 572 (Ve vlastnictví města, proč město podle zákona o komunikacích nepožaduje po tom, kdo tuto komunikaci zničil, aby ji uvedl do původního stavu?)
Parcela 319/31, dnes orná půda, dříve zajímavá cesta ze zastávky Libochovice město, podél cihelny jako parcela 567 dnes v soukromém vlastnictví, 1770/1 ve vlastnictví města, dnes vše rozorané, krásná polní cesta kterou šlo dojít až na silnici Křesín – Klapý neexistuje.
Cesta podle řeky po pravé straně řeky (Poplze – Šebín) začíná parcelou 608/26 – Povodí Ohře, pokračuje 714/2 – Město Libochovice, 714/1 Město Libochovice, 714/1 Město Libochovice, 79/28 Město Libochovice, 750 – Povodí Ohře, 96/3Ve vlastnictví státu, 96/13 Ve vlastnictví státu, 89/1 Ve vlastnictví státu, a nakonec parcela 90 v soukromém vlastnictví, ale to již jsme u chat a krásná procházka je u konce, tedy byla by, pokud velkozemědělci si nečiní s půdním fondem co chtějí a vše považují za svůj majetek.
A pokud by jsme pátrali v blízkém okruhu Libochovic, došli bychom k dalším a dalším bývalým cestám, které bez náhrady a pachtu vesele osévají ke svému soukromému výdělku různí obhospodařovatelé, kteří navíc svými těžkými a zablácenými stroji nejen ničí veřejné polní cesty, ale i komunikace ve městě, okolo města a jejich jedinou reakcí je, že sem tam postaví značku pozor smyk, však ono to město nebo stát za daně nás všech uklidí.

úterý 15. prosince 2015

                                                             Libochovice, čas ten Vánoční