středa 27. května 2015

Včera a dnes – železniční zastávka Libochovice město

Při výstavbě trati Libochovice – Louny se nejproblematičtější zastávkou stala zastávka Libochovice město. Korespondence, vzájemné napadání, nesmyslné návrhy jak ze strany města, tak i akcionářů, vydají v archivu na jednu složku. Skutečně zajímavé počtení o lidské honbě za mamonem a tím kdo je mocnější.
Veškeré spory okolo zastávky Libochovice město totiž vznikly z toho, že město Libochovice v závěrečném procesu nepodpořilo projekt stavby místní dráhy, a zcela podlehlo diktátu politického křídla Herbertsteinů, seskupeného okolo ředitele cukrovaru p.Brabce a se silným vlivem majitele panství hrabětem Herbersteinem. Podrobně o těchto vlivech pojednává článek v Lučanu v roce 1902. Na základě toho, koncesionáři začali s městem jednat z jiných pozic. Město Libochovice, po schválení projektu, tak začalo mít obavy, že bude postaveno nové nádraží ještě dále než stávající (budova byla skutečně posunuta), nabízí proto koncesionářům vybudování zastávky Libochovice město v km 18,9 – 19,00. Koncesionáři se však natruc vyslovili proti tomuto návrhu, se zdůvodněním, že zastávka by neměla valného významu. Zemský výbor království Českého se 28.8.1901 usnesl, že zřízení této zastávky bude povoleno jedině tehdy, jestliže obec Libochovice ponese veškeré náklady se zřízením zastávky. Jako orientační cena je uváděna cca 1000,-K. Město nakonec do konce roku 1901 složilo požadovaných 1000,-K u zemské banky, koncesionáři však tvrdě vymáhali prostřednictvím zemského maršálka i částku 35,90 K za administrativní výlohy. Zastávka byla nakonec zřízena, i když to byl pouhý sloup se jménem zastávky. Jako podnět ke změně názoru byl jistě i článek v Českém severu z roku 1907, kdy ještě budova zastávky nebyla postavena, s ostrou kritiku na tuto zastávku s titulkem "Sloup a záchodová mísa" 

Městský úřad Libochovice povzbuzen svým malým vítězstvím se domáhá po otevření místní dráhy již začátkem září 1902, aby koncesionáři postavili místo sloupu dřevěnou boudu. Citace z dopisu maršálka koncesionářům: „C.k.ředitelství státních drah tvrdí, že od zahájení provozu do 25.července na této zastávce nastoupilo 663 osob, takže vzhledem k frekvenci, považuje žádost města za oprávněnou“. Dle přípisu tohoto ministerstva, „bylo by spojeno zřízení dřevěné a zasklené čekárny o rozměrech 8m délky a 4m hloubky s příslušným prostorem pro výdej lístků, jakož i pro záchody spojeno s nákladem 2000K“. Nakonec celá tato žádost pro nesouhlas koncesionářů byla zamítnuta. Město se však nedalo a pomocí okresního zastupitelství urguje v roce 1903 svojí žádost znovu. Právě někdy v této době vzniká u okresního zastupitele p.Malého poznání, že zastávka jednou bude a že by bylo dobré spekulativně skoupit pozemky v místech, kde asi zastávka vznikne. Po skoupení dostupných pozemků, zastupitel p.Malý přesvědčil město o výhodnosti zastávky a „Akciová společnost místní dráhy Libochovice – Louny“ na základě smlouvy tyto pozemky kupuje za drahý peníz od pana zastupitele.
Mezi tím při volbách jak do Okresu tak Města se podstatně změnilo obsazení. Noví zastupitelé se již nesnaží vyjednávat z pozice absolutního odporu k této stavbě, ale chopili se možností, které v podstatě poskytovala zastávka Libochovice město. Tato zastávka byla v majetku koncesionářů, oproti stanici Libochovice, kde byl vlastníkem stát, potažmo c.k.ministerstvo železnic. Zajímavá v této situaci zůstává osoba Dr. V.Reinharta, který na jedné straně jako předseda Družstva pro výstavbu místní dráhy Libochovice - Jenčovice se snaží o navázání dobrých vztahů, ne-li přímo o spojení obou projektů, na druhé straně jako starosta města Libochovic (1901-1913) musí proti družstvu vystupovat na žádost zastupitelstva až negativně.
Tento starosta požaduje rozšíření zastávky o nové kolejiště (celá žádost je zdůvodněna vypracovaným ekonomickým přehledem o možnostech, které město skýtá v nakládce a vykládce), celkové pojetí tehdejší rady směřovalo k tomu, aby odstavili stanici Libochovice, která přece jen patřila cizímu majiteli a to c.k. ministerstvu železnic ve Vídni. Právě ze zastávky Libochovice město měla být vybudována nová a snad i větší stanice Libochovice. A právě zde se plně projevil rozpor mezi starostou Reinhartem a předsedou družstva pro stavbu tratě Libochovice – Jenšovice Reinhartem ( tato trať podle projektu začínala ve stanice Libochovice).
Nakonec Okresní zastupitelstvo 19.10.1909 zmocňuje při jednání o výkupu pozemků pro zast. Libochovice město advokáta JUDr.Pacovského. V roce 1910 je tedy zahájena stavba nádražní budovy Libochovice město tak jak ji uznáme dnes. V roce 1910 byly ještě od zastupitele (tehdy již okresního zastupitele) p.Malého vykoupeny další pozemky pro stavbu Hospodářského družstva. Po zestátnění koncesionářských drah, v roce 1923 padla tato zastávka pod stanici Libochovice.
V roce 1928 byl v Podřipské obzoru uveřejněn článek, kde se píše o udělení diplomu od Okrašlovacího spolku panu Šourovi za květinovou výzdobu zastávky Libochovice město v roce 1927. Spolek mu věnoval knihy a Ředitelství drah odměnu 100,- K. Po roce 1945 i další zaměstnanci, kteří zde bydleli v nájmu, udržovali okolí zastávky jakž takž a jak kdo. Problémy nastaly až se zahrádkáři, kteří si čekárnu často pletli s WC a o lavičkách se domnívali že jsou určeny na jejich zahrádky. Je také pravda, že investiční politika Českých socialistických drah byla nijaká. Do toho všeho začaly dohady mezi Uličním výborem a drahami o údržbu zeleně v majetku města. Dnešní situace je tristní, budova zastávky je na odpis, pozemek drah vpravo od zastávky je využívám všelijak, povrch je bahnitý a prašný, „ach kdeže ty staré časy jsou“.

Ale i zde možná všechno bude jinak, během dvou let, budou-li peníze z EU,dojde k modernizace trati která se dotkne i zastávky Libochovice město. Zastávka má být opatřena novým nástupištěm s přístřeškem. V úseku trati mezi žst. Louny a žst. Lovosice bude též provedena rekonstrukce 22 kusů železničních přejezdů, u kterých dojde ke zřízení nové přejezdové konstrukce a nového přejezdového zabezpečovacího zařízení (mělo by se týkat i přejezdů ve městě). Celková cena revitalizace tratě Louny – Lovosice vyjde celkově v investičních nákladech na částku 995,8 milionů korun. Předpokládaný termín realizace je podle SŽDC v letech 2016 až 2018.


 

Žádné komentáře: