sobota 27. června 2015

Včera a dnes, výtopna ČSD Libochovice

Plánek z roku 1902

Při příjezdu do Libochovic směrem od Radovesic, nelze přehlédnout tuto bývalou výtopnu protože tvoří nepřehlédnutelnou trosku industriální stavby. Tato výtopna, pod označením Výtopna č.II, byla vybudována se zprovozněním tratě Libochovice – Louny (1902), kdy byla přistavena k vodárně z roku 1882. Stavba z opuky a cihel sloužila k vyzbrojování lokomotiv vodou, pomocí vodárny a rozvodu vody do kolejových jeřábů v kolejišti, a současně pomocí opravárenské jámy k údržbě strojů. Původně byla voda čerpána pomocí parního stroje ze studny, která je umístěna přímo pod nádrží, a to samostatným parním strojem, nebo i přistavenou lokomotivou. Později, kdy již byla provedena přístavba a zprovozněny tratě Libochovice – Louny a Libochovice – Ječovice (Straškov) parní stroj nahradilo elektrické čerpadlo a a posléze vodu ze studny (kvůli tvrdosti vody nevhodné pro parní stroje), nahradilo potrubí přivádějící vodu ze slepého ramene řeky u elektrárny. Vyústění s čerpadlem bylo pod jihovýchodním rohem cukrovaru a potrubí vedlo přes cukrovarské pozemky, kde se potrubí původně dělilo na vodu pro cukrovar a na vodu pro výtopny. V přízemí byl dále dvoupokojový byt s kuchyní a předsíňkou, vedený pod číslem popisným 240, které existuje dodnes. S číslem popisným, jako skoro se vším co se týkalo této tratě vznikly také nemalé problémy. Přednosta stanice žádal město o přidělení čísel popisných, město však odmítalo se zdůvodněním, že tyto budovy právně neexistují, protože nebyl oznámen ani počátek, ani ukončení stavby na stavební úřad v Libochovicích. Až na zásah Okresního hejtmana v Roudnici (v roce 1903), byly přidělena dvě čísla popisná (240 – výtopna a 304 – staniční budova). Zde se právě opět v plné míře projevila nechuť Libochovic a hlavně majitele panství ke stavbě této dráhy. 
Dnešní stav

Katastr



Po zrušení bytu z důvodu zvýšení provozu po roce 1923, kdy došlo ke znárodnění soukromých drah, byl využit tento byt jako nocležny pro vlakový personál. V přízemí vnikla panská nocležna a v patře, z bývalé ubytovny strojvedoucích dámská nocležna, obě s jednoduchým hygienickým zařízením. Na stavbu vodárny a bytu směrem k severu navazovala samotná výtopna. Kuriózní nehoda se stala 1.ledna 1936, kdy zajížděl motorový vůz č.122 001 do výtopny, ale protože mu selhaly brzdy, prorazil čelní zeď výtopny i se schodištěm. Problémem této stavby, který se táhl až do doby než výtopna vyhořela, byla žumpa, která bez izolace přímo navazovala na západní stranu přístavby, tím vždy časem začala vzlínat odpadní voda po zdích a stavba tak měla vždy onen známý odér. V roce 1970 došlo k celkový rekonstrukci nocležen, výtopna již se skoro nepoužívala a byla přidělena traťové stanici ke garážování pracovního motorového vozíku MUV 69. Zima v roce 1929/30 byla tak krutá, že mrazy dosáhly až 40 stupňů, vlaky zůstávaly uvízlé na tratích v závějích, nebo přimrzaly ve stanicích, zamrzla i vodárna a roztrhaly se vodní jeřáby. Vlaky mívaly i několikahodinová zpoždění. 29.února vlak 3746 z Vraňan zůstal v závějích a přijel teprve druhý den. Přístavba výtopny s nocležnami a vodárnou vyhořela v noci 9.5.1999, a tím skončila éra nočního odpočinku personálu v Libochovicích. Později došlo k zamluvení jednoho pokoje v ubytovně na zámku pro vlakvedoucího. Příčina požáru byla velice jednoduchá, na nocležně té noci vlakvedoucí, aby si udržela teplo i na dopoledne, odebrala část žhavého popela z kamen a tento popel vysypala místo do popelnice na přilehlou půdičku. Po jejím odchodu došlo k požáru.
Dnes je tato stavba ostudou Libochovic a i velkým potenciálním nebezpečím pro přilehlou silnici a případné chodce, celá nádrž totiž drží pouze na čtyřech sloupech, z nich jeden je komín a nahoře není zakrytá, předpokládám, že je plná vody. Při rozměrech vodárny 4,5 metru na 4,5 metru její obsah zhruba 85 m3 což už je nějaká váha a sloupky z cihel a kamene jsou již 140 let staré, takže....
Připojen je pouze plánek Výtopny II., protože fotografii kdy je ještě v původním stavu se mi nepodařilo nikde sehnat, byl bych za ni vděčný. Současný stav je každému znám, viz foto.

Žádné komentáře: