úterý 10. prosince 2013

Osobnosti Libochovic - Josef Antonín Zázvorka (pseudonym Zázvora)


 Malíř krajinář.
* 3. října 1894 v Charvátcích u Roudnice, † 16.1.1980 Ústí n.L.
Malíř Josef Zázvorka vyrostl v našem kraji, který ho již v mládí učaroval svým panoramatem, které je z jedné strany vymezeno siluetou Házmburku a od východu oblým tvarem památného Řípu. Pocházel z české kantorské rodiny, učitelem byl jeho dědeček i otec František Zázvorka, který působil na školách v Charvátcích, v Klapém a v Křesíně, nakonec ukončil svou dráhu jako řídící učitel v Libochovicích. Z Libochovic pocházela i jeho matka a to z rodiny Houdků, její otec byl v Libochovicích hostinským (Hostinec p.Josefa Houdka, bývalé židovské městské číslo:XXVII. - nové číslo: 336. Původně v tomto domě byla od 28.7.1813 Izraelská náboženská obec). Sám malíř bydlel v mládí s rodiči v čísle popisném 375. Své mládí prožil v tomto provinčním městě, což v něm zanechalo hluboké tvůrčí vzpomínky v pozdějším věku, kdy byl na vrcholu svého malířského života. K Libochovicím se právě váže i autorova nejrozměrnější malba a sice alegorická kompozice „Žně“ pohled na Libochovice z Brníkovského esa. Obraz je od svého počátku ve zdejší spořitelně. Také ilustroval Křenkovu pohádkovou bajku "Házmburská saň".
Studoval od roku 1912 do roku 1915 na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u prof. Emanuela Dítě a prof. Arnošta Hofbauera a Karla Špillara. V roce pak 1915 přešel na Akademii výtvarných umění v Praze do ateliéru Františka Ženíška, po jeho smrti pokračoval ve studiích až do r. 1918 u Vojtěcha Hynaise. Žil v Libochovicích. Svá díla vystavoval na četných výstavách severočeských umělců, samostatné výstavy byly uskutečněny v Libochovicích, v Lounech, v Praze, Litoměřicích, Klášterci nad Ohří. V šedesátých letech uskutečnil několik studijních cest do zahraničí, a sice do Bulharska, Albánie, Jugoslávie, Rakouska a Alžíru. Je zastoupen ve sbírkách Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích.
Autorova pouta ke krajině Českého středohoří sílila i v jeho narůstajícím zájmu o archeologii, jíž se věnoval na úrovni přesahující hranice běžného amatérského nadšení. Po válce pracoval na objevech a výzkumech na Evani a v Podbradci pod vedením takových vědců jako je profesor Jiří Neústupný, v Ředhošti spolupracoval s dr. Milanem Zápotockým. Také působil dva roky jako správce muzea v Budyni n.O, jehož sbírky obohatil řadou zajímavých nálezů. Ve svých soukromých studiích se neomezoval jen na dobu pravěku, ale vlastně do konce jeho života ho zajímaly i kultury starověku a černé Afriky. Tomu odpovídá i nevelká kompozice s černošskými dívkami zachraňujícími bílého trosečníka, která je svéráznou alegorií, v níž autor domýšlí vztah Evropy k africkému kontinentu, ze kterého již po tisíciletí těží hmotně, ale v určitých údobích i duchovně a kulturně. Přesto se však většinou Antonín Zázvorka alegoriím vyhýbal. Jako výjimku by bylo možno uvést jeho dvě protilehlé kompozice "Noc" a "Den" pocházející patrně ze samého začátku dvacátých let. Jeho dílo je poznamenáno také obdivem k Mánesovi a jeho tvorbě. Jistý alegorický podtext má i obrázek koupajících se pralidí i některé menší figurální kompozice. Rekonstruovat autorův umělecký vývoj není snadné. Z ranných děl zůstaly v majetku malíře jen zlomky, doba odvála i většinu obrazů ze středního období. Navíc autor datoval své práce jen skutečně zřídka a navíc se bránil vřazování jednotlivých děl do časových souvislostí, s tím, že smysl své práce nespatřoval v plynulém rozvíjení vnitřní i formální problematiky. Spíše rozvíjel souběžně několik námětových oblastí a pro každou pak užívá víceméně ustálený výrazový systém.
Kritici a lidé z uměleckých kruhů se o jeho díle vyjadřovali těmito popisy: Nepředpojatým vztahem k motivu je rozený impresionista i když se jen zřídka opírá o účinek volně pokládané malířské skvrny. Naopak tvary spíše sumarizuje v realistickou zkratku, ve které se dodnes ozývá něco z dekorativního stylismu, jak se od dob svého prvního vzepětí v devadesátých letech různě transformoval přes zlom století hluboko do třicátých let, zvláště u malířů regionálního zaměření. Obraz „Ležící akt“ z roku 1918 připomíná závěrečnou dobu autorova studia na Akademii, kde se pod vedením Vojtěcha Hynaise studoval akt v plenéru a sice v zahradě pražského paláce Lobkoviců. Zajímavé jsou drobné kompozice dívčích a ženských aktů kreslených olejovými pastely a těžko se chce uvěřit, že podle sdělení autora pocházejí z konce padesátých a z šedesátých let (např. kompozice Koupání v potoku, Dívky s bažanty atd.). Důsledným rysem a křehkou dekorativností připomínají závěrečné tóny secesní epochy. Jaký kontrast k nim vytvářejí Zázvorkovy pozdější tužkové kresby ze skicáku, jimiž autor glosuje zcela dnešní život svého městečka i jeho okolí. Ostrost vidění a pohotovost v postihování tvaru je u malíře jeho věku skutečně pozoruhodná. Několika čarami vyvolá atmosféru tak zhuštěnou, jakou třeba ani na obrazech nenajdeme (postřehy z venkovských schůzí, restaurací, masopustů, dále výjevy z libochovických ulic, pohledy do zákoutí a na objekty už pozvolna mizející atd.). Stejnou životnost mají i tužkové záznamy z cest po cizině. Většina kreseb nebyla nikdy vystavena a autor při vzniku mnohých z nich myslel na definitivní obrazy. Je přirozené, že se jak v Ženíškově, tak i v Hynaisově ateliéru pěstovala figurální malba a portrét. Na onu dobu upomíná šerosvitná autoportrétní studie, patrně z roku 1922. V počátcích si však Josef Zázvorka liboval v miniaturních formátech, chtěli bychom upozornit na malířský svěží studii přítele malujícího při umělém osvětlení. Od šerosvitné problematiky však autor pod působením dobových uměleckých proudů upustil. Mezi portréty je jedním z datovaných portrét chlapečka z roku 1958, vedle několika ženských podobizen zaujme portrét historika dr.Křivky, mnozí z místních obyvatel mohou dosvědčit věrohodnost a shodu podoby. Svou roli hraje v Zázvorkově díle i malba zátiší, jsou to nejčastěji květiny a je zajímavé jak se jejich barevnost lety stále více projasňuje a není vyloučeno, že tu svůj vliv sehrálo autorovo několikeré pobývání na jihu Evropy - podobné barevné oživení je totiž patrné i v novějších malířových krajinách. Jako příklad: takového uvolnění bychom chtěli uvésti pozdní Zátiší s maskou. Mezi mnohými malíři Českého středohoří si zde našel své nenápadné místo, i když byl, vzato z hlediska moderního umění, jedním z prvních. Svůj pohled povětšinou zaměřuje do rovinatého podhůří a krajinu chápe jako zahradu (Pole tulipánů u Libochovic), nebo zobrazuje úzce vymezenou část pohledu v dekorativní kompoziční vazbě (Dvůr na Podbradci z r. 1929, Ohře ráno, Židovský hřbitov v Libochovicích). Jde tu vlastně o pokračování pojetí, jakým naše krajinářství obohatila generace devadesátých let, jmenovitě Václav Radimský a zejména Antonín Hudeček. Jindy se otvírají obzory do dálky (jako např. v obrazech Jaro u Duban, Rohatce u Duban). Jako svůj vklad do novodobého zobrazování venkovské práce považuje malíř svou sérii obrazů "Stavění stohů ". Zcela samostatnou kapitolu představují obrazy z malířových cest po cizině, které ačkoliv uskutečňoval v poměrně vysokém věku, přece jen podstatně zasáhly do jeho tvorby. Předkládáme tu divákovi možnost srovnávat předchozí tužkové kresby a skicy s definitivními obrazy. Popravdě nemůžeme zodpovědět, zda všechny obrazy vznikly na místě či teprve po návratu domů. Síla dojmů z exotického prostředí byla tak silná, že se malířova paleta náhle prosvětlila. V obrazech proudí vzduch a svítí slunce víc než v obrazech mládí a střelního období.
V roce 1977 (srpen – září) byla uspořádaná ucelená výstava jeho děl v prostorách Libochovického zámku, kde bylo vystaveno 100 kreseb a 50 obrazů. Škoda pro Libochovice, že dnes podobná výstava nelze uskutečnit. Výstava zahrnovala převážně tvorbu posledních dvaceti let.
Je zajímavé sledovat v archivu život tohoto umělce. Kupříkladu mne zaujala jeho snaha o vzhled fasád v Libochovicích a jeho marný boj v této věci s větrnými mlýny. Proto mi to nedá, abych neocitoval několik pasáží z dopisu pana Zázvorky z roku 1966, adresovaný MNV, ve kterém si stěžuje na tristní stav a opravy domů v centru města. Domnívám se, že i dnes je tento dopis stále aktuální a byl by dobrou inspirací pro stavební odbor města.
„Okresní město Litoměřice řadu let pietně restauruje kulturní památky svého města a v Praze proběhlo světové sympozium o regeneraci měst, jenom vzorné město Libochovice činní opak. Nechalo zničit slohovou fasádu na domě kde býval Berní úřad. (Byl bych vděčen, kdyby někdo mohl určit, v kterém domě býval po roce 1945 Berní úřad, děkuji). Fasáda byla z druhé poloviny devatenáctého století, tedy z doby neorenesance, kdy se v Praze stavělo Rudolfinum. ……. Podivuhodně vesničtí zedničtí mistři se zhostili úkolu slohově dokonale a kvalitně……. Během času sice se stala štuková výzdoba nezřetelná, teprve později, když jsem shledal s lítostí se s roztříštěnými fragmenty objevily hlavy pilastrů, tak v jednom závitu byla hlava liščete, jiný fragment měl dvě hlavy lvíčat….. Těm kteří jsou původci tohoto barbarství kondoluji. Zajímavé je, když jsem domlouval mladým zedníkům, ozval se jeden, že ty sloupy mohli zůstat, ale měli tak nařízeno….“ Dopis pokračuje dalšími popisy fasády a jejího ničení. Další dům na který si stěžoval bylo čp.13.  „Dále zůstanu u přikladu z Libochovic u čp.13, kde zdárně se pokračuje ve šlépějích ničivého vzoru, ničí se podokení vlysy, a pokračuje se i na straně jižní…..Píši abych vás varoval před dalšími přehmaty, opravují se právě i jiné domy na náměstí, opět se osekává a ničí, opravovat a osekávat se bude dál, ale nemáme nazbyt starých zajímavých fasád mezi ně patří i impozantní dům Mudr.Mana, upozorňuji, že na takové nemůže přijít břízolit, jak se stalo na jiných domech na náměstí. MěstNV a kulturní komise má střežit kulturní památky vůbec.“
Dopis končí apelem na MNV, aby v rámci rozvoje návštěvnosti turistů se náměstí opět stalo malebným, aby se turisti rádi do Libochovic jezdili podívat. Pochopitelně, každý má svoji pravdu, ale domnívám se, že je skutečně škoda ničit malebnost středu města. Dnes to již mnoho majitelů pochopilo. Přesto mne velice mrzí, že stavební úřad dovolil při přestavbě hotelu Černý orel odstranit historický název „HOTEL U ČERNÉHO ORLA“, a na místo něho nechal na fasádu umístnit náznak frontonu, který podle historických fotografii tam nikdy nebyl. Nevim jak komu, ale ten název mně tam dodnes chybí.







Žádné komentáře: