- český
japanofil, spisovatel, cestovatel, sběratel
* 4. 9. 1881 Podkováň u Mladé Boleslavi, + 13. 6. 1957 Praha
Životní osud spisovatele a
cestovatele Josefa (Joe) Hlouchy se s Libochovicemi protnul sice jen krátce,
ale právě tady se dráha jeho osudu nasměrovala tím směrem, kterým se spojil
jeho život, cestovatelství, to bylo to, co jej jako hocha nadchlo. V knize
„Milenec Nipponu“ představující procítěným stylem
Hlouchu a jeho dílo, zejména pak nejznámější milostné příběhy z jeho knih, je
tato zmínka:
„Když mi byly čtyři roky, odstěhovali jsme se do
Libochovic u Roudnice, pod starým Hasenburkem, kde jsem počal choditi do obecné
školy. Snad vás bude zajímati, že zde v Libochovicích jsem zatoužil prvně státi
se spisovatelem; posedlo to ostatně i mého bratra Karla a oba jsme tomu již
zůstali věrni; ne starší osmi let, psali jsme povídky i romány, dávali jsme jim
"knižní úpravu" a Karel je ilustroval.“
Knihu s názvem "Milenec nipponu" napsal
Hlouchův známý, redaktor J. V. Šmejkal a byla vydána v Zemědělském
nakladatelství A. Neuberta v roce 1931, kdy bylo Hlouchovi padesát let. V ukázce Šmejkal naslouchá Hlouchovu vyprávění o
dětství a mládí a o tom, jak vznikala kniha Sakura ve vichřici...
Jou (Josef) Hloucha, dnes pozapomenutý
český spisovatel, cestovatel a sběratel, jehož životní láskou se stalo
Japonsko, v podstatě na své dětství v Libochovicích nezapomněl. Hlouchův otec, původně sládek v pivovaře v Podkováni
u Mladé Boleslavi, záhy však přešel do Libochovic, kde potom Josef prožil
dětství, vykonával docela obyčejné a usedlé povolání. Představoval si, že syn
Josef bude také úspěšným sládkem a v tom smyslu se o něj snažil co nejlépe
postarat. Proto také mění provinční pivovar v roce 1895 za pražský pivovar a
pivnici U sv. Tomáše v Praze, kde nechal syna vystudovat Českoslovanské
obchodní akademii a roční kurs účetnictví na pražské univerzitě.
Otci se však do jeho plánů vložil romantický element
v podobě strýce Josefa Kořenského.
(Josef
Kořenský (1847-1938) ve své době známý a populární cestovatel, také zároveň
ředitel gymnázia na Smíchově. Zároveň však také současník ještě slavnějšího
Emila Holuba 1841-1902).
Bezprostředním popudem k Hlouchově první cestě do
Japonska v roce 1906 se však stal nečekaný úspěch jeho prvního literárního díla
„Sakura ve vichřici“ o rok dříve. Tento úspěch však nebyl náhodný. Hloucha se
již předtím velmi intenzivně zajímal o Japonsko, studoval japonštinu a
dobrodružné příběhy údajně sepisoval již od svých osmi let. Hlouchův otec v
tomto případě prokázal mimořádnou dávku moudrosti a netrval již na tom, aby syn
převzal jeho živnost. Naopak mu vyplatil dědický podíl a právě díky této částce
mohl Josefovi odjet do vysněnou cestu. Josef, pod novým jménem Joe Hloucha,
strávil v Japonsku deset měsíců a navštívil řadu míst, například Kóbe, Ósaku,
Tokio, Kjóto, Nagasaki nebo Kamakuru. Jeho velkým zklamáním však bylo, že
starobylé Japonsko, o němž původně snil, začínalo v té době pomalu mizet
stejně, jako mizela z japonského pánského šatníku tradiční kimona. Po návratu
však neúnavně japonskou kulturu dále propaguje, například otevřením první
japonské čajovny v Praze. Jmenovala se Jokohama a byla v paláci Lucerna.
Japonský vliv také můžeme ještě dnes vidět v jeho vile v Roztokách (vedle
dnešní nemocnice v Tichém údolí), kterou vlastnil v letech 1924-1926.
Zorganizoval tam tehdy i typickou japonskou slavnost, svátek právě rozkvetlých
sakur – tedy třešní. V mezidobí se živil jako zemský úředník. Vedle
osvětové, hlavně přednáškové činnosti působil též jako poradce pro mimoevropské
umění (galerie, muzea a aukční síně ve Vídni, Paříži, Hamburku, Berlíně ad.) a
japonskou architekturu, např. ve spolupráci s arch. J. Kotěrou nebo ing. M. V.
Havlem.
Při své druhé a vlastně i poslední výpravě do Japonska
v roce 1926, viděl své milované Japonsko v troskách. Díky silnému
zemětřesení, které tři roky před jeho příjezdem srovnalo se zemí „staré“ Tokio
a Jokohamu a dalo vzniknout nové, průmyslové podobě Japonska. Rozčarovaný
Hloucha zde pobyl již jen sedm měsíců, přitom však pilně sbíral téměř doslova
vše, co mu přišlo pod ruku – umělecká díla stejně jako dětské hračky nebo
kolorované fotografie. Svoji sbírku zpřístupnil jak veřejnosti, tak ji zařídil
i svojí domácnost. Po čase i se svojí sbírkou obchodoval. Jeho primárním zájmem
byla možnost odkoupení jeho sbírky do muzeí československým státem, což se
částečně podařilo v roce 1943. Zbytek sbírky Joe Hloucha postoupil státu
výměnou za doživotní rentu v roce 1955. Náprstkovo muzeum i dalších instituce
tak získaly tisíce nových přírůstků.
Dnes můžeme některé exponáty z Hlouchovy sbírky,
která ve svých nejlepších letech obsahovala na tisíce položek, obdivovat jak v
muzejních sálech, tak na příležitostných výstavách, jakou byla třeba prezentace
téměř dvou set Hlouchových fotografií v Roztokách „Japonsko má láska“ v roce
2006.
Výstavy:
·
Svatováclavská výstava
na Pražském hradě (dílčí expozice, 1929)
·
Výstava mimoevropského
umění a uměleckého průmyslu ve Veletržním paláci v Praze (1929/30)
·
Výstava primitivního
umění mimoevropských zemí v pražském Mánesu (1935).
Pozůstatky jeho sbírek:
·
V roce 1930 proběhla v
Berlíně (3. a 4. prosince v Internationales Kunst- und Auktions-Haus) dražba
části jeho sbírek. Roku 1943 odkoupila další části sbírky Náprstkovo a Zemské
muzeum v Praze, 1955-57 se uskutečnil ne zcela vyjasněný převod zbytku sbírek
do majetku Náprstkova muzea, část japonské knižní pozůstalosti do Orientálního
ústavu (1976 převedena do Orientální sbírky Národní galerie). Zbytek odborné
literatury byl rozprodán po antikvariátech.
Literární činnost:
Sakura ve vichřici, Zátopa, Jos. R. Vilímek, Praha [1906]; Vzpomínky na Japonsko, V. Šimáček, Praha 1908; Polibky smrti, Jos. R. Vilímek, Praha [1913]; Moje "Paní Chrysanthema", Jos. R. Vilímek, Praha [1919], později pod titulem Tama-San; Pavilón hrůzy, J. Kotík, Praha 1920, 130 s. ; Dopisy neznámého, A. Neubert, Praha 1923; Pohádky japonských dětí, A. Neubert, Praha 1926, 86 s. ; Zahrada lásky, A. Neubert, Praha 1929, 172 s. , 16 tab. ; Mezi bohy a démony, A. Neubert, Praha 1929, 129 s. , 12 tab. ; Prodavačky úsměvů, A. Neubert, Praha 1929, 111 s. , příl. ; Japonečky, A. Neubert, Praha 1931, 100 s. ; Soubor spisů Joe Hlouchy, 8 sv. , A. Neubert, Praha 1929-1936 [nedokončeno]; Pohádky slunného východu, K. Červenka, Praha 1944, 55 s. ; Hokusai, Orbis, Praha 1949, 30 s. ; Hokusai. The Man Mad-on-Drawing, Artia, Praha 1955; v něm. mutaci Hokusai. Der vom Malen Besessene, Artia, Praha 1955; (spoluaut. ), Umění čtyř světadílů, I. -II. díl, 1956. Dlouhodobě připravované souborné dílo Nippon zůstalo nedokončeno v pozůstalosti.
Sakura ve vichřici, Zátopa, Jos. R. Vilímek, Praha [1906]; Vzpomínky na Japonsko, V. Šimáček, Praha 1908; Polibky smrti, Jos. R. Vilímek, Praha [1913]; Moje "Paní Chrysanthema", Jos. R. Vilímek, Praha [1919], později pod titulem Tama-San; Pavilón hrůzy, J. Kotík, Praha 1920, 130 s. ; Dopisy neznámého, A. Neubert, Praha 1923; Pohádky japonských dětí, A. Neubert, Praha 1926, 86 s. ; Zahrada lásky, A. Neubert, Praha 1929, 172 s. , 16 tab. ; Mezi bohy a démony, A. Neubert, Praha 1929, 129 s. , 12 tab. ; Prodavačky úsměvů, A. Neubert, Praha 1929, 111 s. , příl. ; Japonečky, A. Neubert, Praha 1931, 100 s. ; Soubor spisů Joe Hlouchy, 8 sv. , A. Neubert, Praha 1929-1936 [nedokončeno]; Pohádky slunného východu, K. Červenka, Praha 1944, 55 s. ; Hokusai, Orbis, Praha 1949, 30 s. ; Hokusai. The Man Mad-on-Drawing, Artia, Praha 1955; v něm. mutaci Hokusai. Der vom Malen Besessene, Artia, Praha 1955; (spoluaut. ), Umění čtyř světadílů, I. -II. díl, 1956. Dlouhodobě připravované souborné dílo Nippon zůstalo nedokončeno v pozůstalosti.
Prameny: archivy, Pražské
noviny - Jitka Lenková, foto Ladislav Lenk, Internet, literatura faktů a
životopisy spisovatelů.
Žádné komentáře:
Okomentovat