* 14.1.1879 Libochovice + 9.5.1930 Praha
Významný houslista, člen kvarteta Ševčík-Lhotský.
Na severní straně libochovického náměstí stával hostinec
a řeznictví Otakara Lhotského, dnes čp.59. Pozdějí „U Felmanů“ (někdy se píše
„U Elmanů), naposled před ukončením hostinské činnosti "Na Knížecí"
(v té době patřil Pivovaru Knížete Lobkovice). Tento dům měl v době
narození malého Bohuslava v pronájmu jeho otec, Bohuslav se narodil v domě
čp.5. Jeho otec později (v roce 1908 dům čp.59 kupuje). Dětství prožil v
Libochovicích. Školní vzdělání dokončil až v Praze, kde v roce 1897
absolvoval konzervatoř jako žák prof. O. Ševčíka. Po absolvování konservatoře
přijal místo učitele hudby v rodině knížete H. Windischgraetze. V letech
1899-1900 byl koncertním mistrem opery ve Lvově v roce1903 pak koncertním
mistrem varšavské filharmonie. Mimo to hrával často jako sólista v Praze s
Českou Filharmonií, nebo pořádal cykly houslových sonát s četnými slavnými
pianisty.
Své rodné město měl rád a rád se do něho vracel. Při
jeho pozdějších občasných návštěvách vedla jeho cesta vždy na hřbitov
k hrobu rodičů. Při těchto návštěvách bydlíval většinou u svých přátel,
v domě rodiny doktora Čermáka. Svou návštěvu většinou spojil i
s koncertem, který pořádala Libochovická Beseda (Ze záznamu kroniky Besedy
o prvním koncertu mladého virtuóza: Dne 2.září 1903 uspořádala "Občanská
Beseda" přátelský večer, na němž účinkovala operní pěvkyni
sl.M.Gärtnerová. Zároveň koncertoval na housle virtuos V.Lhotský, člen orchestru
Varšavské opery). Při jeho vystoupeních býval vždy v hledišti jeho první
učitel ve hře na housle, řídící učitel František Zázvorka. Bohuslav Lhotský
ukončil svojí životní pouť v Praze 9.5.1930 a pohřeb se konal 13. května
1930 v 11 hodin v pražském krematoriu.
Město tomuto virtuosovi věnovalo desku
s reliéfem a bustou na jeho rodném
domě č.5. Pamětní deska je z kamene s reliéfem Lhotského. Celé dílo
vytvořil sochař M.Zentner a odhalena byla 9.10.1949. Čtvrtého května 1990 byl
uspořádán koncert Kociánova kvarteta, jako vzpomínka na Ševčíkovo kvarteto za
účasti Rafaela Kubelíka.
Ševčíkovo kvarteto vzniklo ve Varšavě v roce
1903. Původně, mělo název "České kvarteto varšavské Filharmonie",
protože jeho členové Bohuslav Lhotský (I.housle), Karel Procházka (II.housle),
Karel Moravec (viola) a Bedřich Váška (čelo) byli zároveň vynikajícími členy
varšavské Filharmonie. Tou dobou bylo kvarteto hudební špičkou varšavského
kulturního života. I přes úspěchy, kterých si záhy vydobylo, bylo zde pouto
táhnoucí je k pražskému uměleckému
okruhu. Při volbě nového názvu kvarteta se projevila úcta ke společnému učiteli
členů kvarteta, přijali jeho jméno a později přidali i jméno svého vedoucího
kvarteta, Bohuslava Lhotského na název Ševčíkovo – Lhotského Kvarteto.
Při jeho návštěvě Libochovic v roce 1928 místní
tisk komentuje koncert takto:
Neděle 18.
listopadu 1928 byla pro Libochovice i daleké okolí v pravdě uměleckým svátkem.
"Občanská Beseda" pozvala totiž proslulé Ševčíkovo - Lhotského
kvarteto a uspořádala pod záštitou městské rady koncert, který byt uměleckou
událostí prvého řádu. O 3. hodině odpolední naplnilo obecenstvo prostorný sál
hotelu "U tří lip". Bouře potlesku uvítala umělce, když se objevili
na vyzdobeném podiu. Po nadšeném uvítání zavládlo prostorou sálu hluboké ticho,
do něhož rozlily se první zvuky kouzelné hudby. Pořad byl vybraný, odpovídající
zvučné pověsti uměleckého souboru: Dvořákův Smyčcový kvartet As.dur op. 105,
Smetanův Smyčcový kvartet (Z mého života) a Schubertův Smyčcový kvartet D-mol
op. posth. Nadšení posluchačů stoupalo každým číslem pořadu. Jen neradi, s duší
zvroucnělou mocným pohnutím a plnou krásných dojmů opouštěli jsme místo, kde po
dvě hodiny bylo nám dopřáno vzdávati se požitku tak vzácnému. Umělci nebyli
našimi hosty po prvé. Leč tento jejich koncert byl koncertem jubilejním, neboť
letos slaví kvarteto 25. výročí své bohaté a požehnané činnosti umělecké.
Pořadatelstvo věnovalo umělcům - jubilantům v upomínku krásný, umělecky
provedený pohár. Radost z úspěchů tohoto kvarteta cítí naše Podřipsko a
Libochovice zvláště tím živěji, že primárius jeho, mistr Bohuslav Lhotský, je
libochovickým rodákem.
Kvarteto během své činnosti koncertovalo po celé
Evropě. Lze evidovat 16 zájezdů do 37 měst Itálie, 14 zájezdů do 47 měst v
Německu, 12 do Polska, 10 do Francie, 10 do Jugoslávie, 8 zájezdů do 5
rakouských měst, stejný počet do 7 rumunských, 8 zájezdů do Anglie, kde
koncertovali ve 12 městech, 7 zájezdů do 31 velkých měst Ruska. Kromě toho
koncertovali v Maďarsku, Turecku, Bulharsku, Švýcarsku, Švédsku, Řecku, Dánsku,
Egyptě, Malé Asii atd. Ve vlastní pak zemi
měli 118 koncertů. Během času došlo i personálním změnám, v sezóně
1911-1912 odchází čelista B. Váška, žáka prof. Wihana, do Ameriky, a je
vystřídán Ladislavem Zelenkou, žákem prof. Beckera, na jeho místo pak v sezóně
1913 - 14 nastoupil A. Fingerland, žák prof. Buriána. V roce 1925 získalo
pro kvarteto nového tehdy prvního koncertního mistra Národního divadla
Františka Poura, žáka profesora Wihana.
Repertoár kvarteta byl velice rozsáhlý, hrálo ucelené
cykly Beethovenovy, Brahmsovy, Dvořákovy a francouzských i ruských skladatelů.
K záslužným činům patří zvláště cyklus deseti koncertů znázorňující vývoj české
komorní hudby od nejstarších skladatelů.
Josef Kopta ve svých vzpomínkách popisuje houslistu
Lhotského takto:
Poznávali
jsme jeho občasnou přítomnost po hlase houslí později jsme slýchali, že na
konservatoři, již absolvoval současně s Kubelíkem, předčil svého přítele a
spolužáka, jenž se včas pustil do světa, zatím co Bohuslav Lhotský si šel odbýti
svou vojenskou povinnost. Jemný a zatichlý pán v černém, dlouho ještě pro celé
město Sláveček Lhotský, rok co rok jezdíval domů, nezpyšněv ovacemi na
cizokrajných cestách, ani řády a prsteny od císařských obdivovatelů. Malé město
na konci lokální dráhy, kam jen málokdy zabloudily umělecké hvězdy prvního
řádu, mělo již jakousi tichou smlouvu se svým rodákem, jenž přijíždíval s
trojicí kamarádů koncertovati nabitému sálu, kde, plna dojetí dívala se z první
řady na hrajícího syna šťastná maminka. Slyšeli jsme v Praze Ševčíkovo kvarteto
mnohokráte, ale nepamatujeme se, že by byl jeho primárius přidával samostatné
sólo, jak si to vždy vynutilo rodné město, když dozněl čtyřzvuk kvarteta. Po
válce řídly jeho návštěvy, jak umírali rodiče a jak se stěhovali do jiných měst
jeho bratři.
Samotný pohřeb tisk popsal takto:
POHŘEB BOHUSLAVA LHOTSKÉHO
Dne 13. května
1930 o 11. hodině dopolední byl v pražském krematoriu pohřbíván primárius
Ševčíkova-Lhotského kvarteta a jeho tvůrce Bohuslav Lhotský. Jaro, v němž tak
nenadále odešel, poskytlo přehojné množství čerstvých květů na jeho rakev,
obklopenou příbuzenstvem a přáteli, z nichž zajisté se nejbolestněji loučili s
mrtvým druhem tři osiřelí kamarádi z jeho kvarteta. Olšanská síň nepojmula to
množství smutečních hostí, kteří se sešli ze všech uměleckých kruhů zvláště
hudebních, dosvědčujíce, jak obšírný a věrný byl kruh přátel, krajanů a
ctitelů, v němž žil velký houslista, šlechetný a ryzí muž Bohuslav Lhotský. Po
volné větě zahájili prostý smuteční obřad. Rozloučil se za všecky osobní
přátele s nezapomenutelným druhem prof. Feld, po něm bývalý bělehradský
vyslanec Šeba poděkoval jménem zahraniční služby za nedocenitelné služby, které
Bohuslav Lhotský prokázal po celém světě propagandě československého státu a
jeho hudební kultury, prof. Novák jménem všech českých skladatelů vzpomněl s
velikým díkem jeho obětavé péče, s níž on i jeho kvarteto interpretovalo dnešní
tvorbu klasickou i moderní, a zástupce Spolku pro komorní hudbu Šourek
poděkoval za všecky koncertní produkce, které Ševčíkovo-Lhotského kvarteto ve
Spolku uskutečnilo. Po Dvořákově Biblické písni "Hospodin jest můj
pastýř" a za zvuků národní hymny mizela rakev za černou oponou, zůstavujíc
hluboký stesk po čistém člověku a umělci. po němž tu zůstává hluboká brázda
velkého a obětavého díla a trvalá pouta vděčnosti a nejjasnějších vzpomínek.
Avšak samotným pohřbem duchovní rozměr kvarteta
pohřben nebyl. V roce 1934 hrálo v duchu kvarteta sice pouze jen trio, a
to pod názvem Smetanovo trio a to až do roku 1945. Dnes je pokračovatelem,
alespoň co do náplně, České trio ve složení Milan Langer, Dana Vlachová a
Miroslav Petráš. Přestože České trio netrvalo kontinuálně od roku 1903, kdy
neslo jméno "České kvarteto varšavské Filharmonie", soudobí
interpreti se ke svým zakladatelům hrdě hlásí.
Jako zajímavost závěrem bych chtěl znázornit, jak
osudy lidí a přibuzenské svazky jsou spletité. Kupříkladu o jméně Lhotských
v psaných dokumentech v Libochovicích nic moc nenajdete, ale
kupříkladu zakládající člen tohoto kvarteta, violončelista Karel Moravec, byl
dědeček zpěváka Karla Zicha.
Žádné komentáře:
Okomentovat