Jak Jan Zbyněk Zajíc přišel na mizinu
Nejen císař Rudolf, ale i někteří čeští páni byli milovníky
věd a umění. Z nich potom Jan Zbyněk: Zajíc propadl alchymii natolik, že se
nechal připravit o celé jmění, a byl pochován jako chudák ve svatojakubském
klášteře. Slavný rod Zajíců nikdy nepatřil mezi nuznou šlechtu, a když se Jan
Zbyněk ujímal dědictví v Budyni, měl věru dost, co pro něho ctihodní konšelé
našetřili. Snad proto žil na svém panství tak okázale. Rád zval věhlasné muže
toho věku; ano i Bartoloměj Paprocký a Tycho de Brahe u něho pobývali, ale
alchymisty se to na Budyni jen hemžilo. A právě tak jako císaři, i Zbyňku
Zajíci slibovali vynalezení elixíru věčného života nebo vyrobení zlata. Na
Budyni se také hledal kámen mudrců, přicházely tu na svět všelijaké dryjáky a
zázračné masti, ale především se kutálely tolary ze Zbyňkova měšce. Většina
těch alchymistů byli totiž šarlatáni a podvodníci; jakmile vylákali na
šlechtici peníze, hned s nimi upláchli, anebo je rozházeli na své pokusy.
Zbytečně také Jana Zbyňka nabádal rytíř Bavor z Hustiřan, aby tu chásku vyhnal
karabáčem. Toho totiž alchymisté připravili o poslední škorně a jen z milosti
přátel šel k stáru žitím.
Pan Zajíc neposlechl. Mysl se mu pomátla vidinou zlatých
prutů a zadlužil se natolik, že roku 1613 přišel o všechny své statky do
posledního. Věřitelé dali odhadnout jeho zboží v Budyni, Žabovřeskách,
Nížebohách, Vrbce, Kostelci, Roudníku i ve Lhotském dvoře, a když tak vyrovnal
mnohatisícové dluhy, nezůstala mu jediná kopa tolarů. Teprve nyní si uvědomil,
kam ho neblahá vášeň dovedla. Bylo však pozdě, jeho rod se již nikdy nepozvedl
a Jan Zbyněk se zármutku dlouho nepřežil. Umřel v roce 1616 a že mu bylo
souzeno pykat za svůj nerozum až do konce, nezůstalo peněz ani na to, aby ho
pohřbili v oblíbené Budyni, jak si ze srdce přál. Nakonec pana Zbyňka i pro
úctu k rodu pochovali z útrpnosti v klášteře svatého Jakuba na Starém městě
Pražském.
Jak Vilém z Hazmburka potkal čarodějnici.
Vilém z Hasenburka a Jakoubek z Vřesovic, který tenkráte na
Jestřebí seděl, byli zapřísáhlí nepřátelé; onen Říman, tento Husita. Na výpravě
proti pánu z Vřesovic vedlo se jednou Vilémovi zle. Téměř celá družina jeho
byla zjímána a on sám se jen rychlou jízdou zachránil. Bloudil lesními
houštinami, kde pěšky těžko mečem klestiti si cestu musel. Po dlouhém bloudění
uslyšel štěkot psa. Šel po hlase a přišel na lesní mýtinku, kde krčila se polorozpadlá
lesní chatrč, celá nakloněná a mechem zarostlá. Před ní stála shrbená babka, o
hůl opřená; v hubeném vrásčitém obličeji seděl jí ostrý, jako zobák zahnutý nos
a pichlavé oči její zkoumavě měřily rytíře.
"Dobrý den, matičko! Kudy dostanu se do údolí?"
tázal se pan Vilém. Babka na ta slova přibelhala se blíže a prohlížejíc rytíře
i koně, pravila: "Tak, tak, pane
rytíři, na Hasenburk chceš? Znám Tě i tvůj hrad, jako sta jiných až tam ku
Praze i za ní dolů do kraje pána Rožmberka."
"Nežvatlej, stařeno, a ukaž mi raději, kudy vyjdu z
toho prokletého hvozdu," odvětil mrzutě pan Vilém.
"Hihihihi," zaskřehotala babka, "ukáži,
ukáži, ale vezměte dříve za vděk mým pohostinstvím, abyste mi nevynesl spaní.
Nemusíte se styděti; velcí páni byli již mými hostmi. Opati, rytíři, biskupové,
pan z Jenštejna, arcibiskup a jiní. Pojďte jen, pojďte a odpočiňte si u mne.
Snad není panu rytíři má chalupa sprostou ? "
"Bojím se, aby mi tvé hnízdo na hlavu nespadlo, pověz
mi raději cestu, spěchám," odpověděl nevrle pan Vilém.
"Povím, pyšný rytíři, ale věz, že má chalupa všechny
tvé syny přetrvá. Slzy, pláč a krev jsi rozsil po zemi. Jestřebí jsi chtěl
přepadnouti, ale patami ti zaplatili. Hvězda tvého rodu zapadá a rod tvůj hyne
jako vykotlaný dub a z tvého bohatství zůstane jen staré haraburdí. Pojď,
rychle pojď, aby tě pán z Vřesovic nedostihl ; zle by se ti vedlo, neznáť on
žertů," krákorala babice.
Zaražen hleděl rytíř na ni ; vzpomínal, až vzpomenul. Ano,
před ním stála čarodějnice z pomezního hvozdu.
Kolikráte chtěl přival řeči babky zastaviti, ale slova mu na
jazyku uvázla. Mlčky vzal koně za uzdu a následoval babu úzkou, příkrou
stezkou, až stanuli na volném návrší, odkud rozevřela se před ním vyhlídka do
krásného údolí Modly a Ohře i na známé kužele hor. Tam v dáli kynuly mu obě
věže rodného Hasenburku. Babka sledovala jeho zrak a řekla s úsměškem.
"Jdi, pane rytíři, a pamatuj na mé proroctví. Zablýskne
se ještě hvězda tvoje, ale bude to jen vzplanutí louče před zhasnutím. Budeš
míti jediného syna, ale ten zemře již bez potomků. Bude slavným, ale všecka
sláva a bohatství bude mu břemenem, jehož rád se zhostí. Potomci tvoji půjdou s
papeženci proti vlastnímu králi, ale zle se na nich vlastizrada vymstí.
Bohatství i rodinné poklady mezi prsty se jim rozejdou a žebrati budou jako
poslední chudák u cesty. Dcera, poslední tvého pyšného rodu, bude oplakávati
smutný jeho konec a opuštěné rozvaliny tvého hradu budou jediným svědectvím
potomkům o zaniklé slávě a smutném konci tvého rodu."
Dávno zmlkl skřek čarodějnice, dávno dozněl v zelené hloubi
lesa její skřípavý výsměch a pan rytíř stál ještě v dumách a hleděl do dáli na
svůj hrad, který již do večerní mlhy se halil. Byla již noc, když do hradu
dojel. Od té doby navždy zmizel úsměv s jeho tváře a výchova synka Zbyňka byla
mu jedinou starostí.
Když studené tělo
jeho roku 1438 kladli do rodinné hrobky, rozhořela se hvězda rodu pánů z Zajíců
v jeho synu naposled, aby docela uhasla. V cizích službách vykrváceli potomci a
poslední svého rodu, paní Kateřina, dcera pana Jaroslava z Hasenburku, zemřela
roku 1698 jako žebračka.
Bílá paní, duch její bloudí o půlnoci v rozvalinách hradu
dodnes.
KLAPSKÉ ZVONY
Vyzvánění Klapských zvonů bývalo od nepaměti vyhlášené. Prý
jako by nebesa ohlašovala příchod andělů. Větší zvon s hlubokým hlasem je
nazýván "hazmburský" a pochází z počátku 15. století. Je dílem
zvonařského mistra Jana Cantaristy.
Druhý je menší a má jasnější hlas. Pochází z konce 16.
století. Je dílem mistra Briksy z Cinberku z Nového Města Pražského. Na velkém
zvonu je napsáno:
"Hle, já zvon, nikdy nepronáším věci marné."
Hlas obou zvonů je pro široké okolí po staletí typický.
Provází rodáky po celý jejich život a patří neodmyslitelně ke kraji.
Převzato z knihy: Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
Klep - O Luckých ženách
Kníže Neklan prý kdysi obětoval za nočního času zlaté modle
na Vyšehradě. Zář ohně, který stravoval obětinu, neklidně přebíhala po stěnách
pohanské svatyně. Starý kníže se klaněl veliké modle až k zemi a vzhlížel k ní
pokorně, zda mu nedá znamení své přízně.
Náhle se pohnulo zlato v očích sochy a zdálo se, že prozřela
a že promluví. Kníže Neklan se však nedočkal tajemství, které mělo opustit ústa
sochy. Padl jako zasažen bleskem ze zlatých očí. Slabé srdce starého knížete
nesneslo pohled modly. Když jeho služebníci vešli k ránu do svatyně, našli
Neklana mrtvého. Odešel čas starého knížete a nadešel čas knížete mladého.
Stařešinové posadili na vyšehradský knížecí stolec Neklanova syna Hostivíta.
V ten čas odrůstaly v příbuzenstvu padlého knížete
Vlastislava děti a začaly potěžkávat meč. Litovaly zašlé slávy Lučanů a toužily
obnovit ji. Mezi těmi, kdo nedovedli zapomenout, byl mladý muž Léva. Byl ze
všech nejudatnější a nejvíc myslil na to, jak znovu nastolit v zemi luckou
vládu. Usmyslil si, že nejdříve postaví pevný hrad, aby odolal i přesile
nepřátel.
Osedlal se svými lidmi koně a v}jel s družinou do kraje
hledat příhodné místo ke stavbě takového hradu. Objeli sedmkrát sedm návrší,
ale rozhodnout se nemohli. Už se chtěli vrátit na svůj dvorec, když se před
nimi ukázala hora jako stvořená pro nedobytný hrad.
"Na té hoře se opevníme," řekl Léva a jeho čeleď
ho ihned poslechla j a dala se do práce. I přicházeli mnozí Lučané s rodinami,
přátelé a známí i ti, kteří se j o stavbě hradu jen doslechli, a všichni pomáhali.
Stavěli a bylo jim, jako by každým doneseným dřevem, každým kusem kamene
probouzeli spící slávu svého kmene.
Na hoře vyrostl Lévův hrad a jeho stavbu urychlilo nadšení.
Zpráva o novém hradu na bývalém území Lučanů se donesla ke
knížeti Hostivítovi. Hostivít dal svolat radu a všichni ve sněmu volali: Do
zbraně! Bez odkladu určili vůdce pro ozbrojené houfy a začali svolávat na
válečnou výpravu do luckého kraje. Cílem výpravy bylo dobýt nový hrad, rozbořit
jej a vypálit.
Jednoho dne spatřila Lévova hlídka z hradní věže blížící se
české vojsko. Valilo se z lesů jako temný a lesklý proud rozvodněné Ohře.
Hlídka na hradě zadula na poplach do rohu a Lévův lid obsadil hradby a
vyčkával.
České vojsko na hrad nezaútočilo. Když jeho vůdcové spatřili
hrad na vysoké hoře, změnili válečný plán. Zdálo se jim výhodnější obklíčit
vojskem horu i hrad a zkrušit Lévovu posádku obléháním.
Léva obléhatelům vzdoroval, ale zásob na hradě ubývalo a
začalo se nedostávat i vody. Hlad a žízeň je špatný spojenec a zradí i nejstatečnějšího.
Bojovníci na hradě slábli a to, co jedli, nestačilo ani k životu, ani k smrti.
Tehdy rozkázal Léva, aby se posádka hradu připravila k výpadu.
Z jitra, kdy obléhatelé podřimovali ukolébáni tichem
začínajícího dne, vyrazil z hradu Léva se svými lidmi a udeřil na české houfy.
Zprvu se klonilo vítězství na Lévovu stranu, ale brzy se zmocnila vysílené
hradní posádky slabost a Lévovi bojovníci začali ustupovat k hradní bráně.
Ženy, které z hradu pozorovaly ústup hradní posádky, seběhly
k bráně a otevřely ji dokořán. Nedbaly šípů a oštěpů, které už bily do hradeb.
Postavily se do brány a volaly vstříc ustupujícím mužům: "Poběžte se
schovat za naše suknice. Sem, sem poběžte a schovejte se za nás!"
Vypráví se, že muži uslyšeli ten posměšný křik a zastyděli
se. Sebrali poslední síly a prolomili kruh obléhatelů a donutili je k návratu
na Vyšehrad.
Lévovi se podařilo hrad udržet i později, i když se mu
nepodařilo obnovit lucké knížectví. Hrad pak dostal podle té příhody s ženami
jméno. Protože jej zachránil ženský klep o mužské zbabělosti, říkalo se mu prý
Klepý nebo Klapý.
A uplynulo několik století od té události a hrad byl
přestavěn a dostal opět jiné jméno. Tehdy se na něm usídlili páni Zajíci z
Valdeka a nazvali hrad podle tehdy panujícího rytířského způsobu německým
jménem: Hasenburg, hrad Zajíců. V ústech lidu se to jméno proměnilo na Hazmburk
a dochovalo se po naše časy.
Klep - O Luckých ženách 1.
Zatímco Oráč vštípil svým následníkům péči o pole, kraj
kolem horní Oharky slynul bohatstvím
dobytka a množstvím šťavnatých luk, která sloužila za pastviska. Asi proto
přijal tamější lid jméno Lučané. Byl to lid hrdý, bojovný a vládcem se mohl
stát, jak paměť rodu po pokolení přikazovala, jenom nejudatnější a
nejodvážnější z nich. V době, kdy se po Křesomyslovi na Vyšehradě podle
synovského práva ujal vlády rozvážný, ale bázlivý Neklan, vybralo si Lucko
Vlastislava. Hoj, to byl naopak jezdec i válečník nad jiné! Ve svých šestnácti
letech dovedl zkrotit nejbujnějšího hřebce a bez sedla jej hnát lučinou, až
hříva i mladíkovy vlasy v jedno větrem splývaly...
Nejinak si Vlastislav vedl s mečem nebo kopím a nejinak uměl
rozhodovat: Rychle, bez bázně, ale také bez rozmyšlení a s prchlivostí mládí.
Lučané si ho však v krátké době zamilovali, neboť on to byl, kdo je vedl k
válečným výbojům do jiných krajů, a s ním se veselili po vítězné bitce nad
kořistí, nebo podařilo-li se rozmnožit stáda. Neklana Vlastislavovy činy
znepokojovaly. Sám mírný, rád by měl pokojného souseda. Ale mládenec, jako by
znal nerozhodnost a bázlivost knížete, začal sbírat své divoké pastevce, vtiskl
jim do ruky zbraně a pustošil kraj směrem ku Praze. Samoty, osady i tvrze se
vzdávaly jedna za druhou jezdeckým tlupám, a když se Vlastislav přibližoval k
Labi, dal vystavět mezi vrchy Medvězí a Připek pevný hrad, který nazval svým
jménem. Ani to mu však nestačilo.
Jednoho dne zavolal Lévu, příbuzného, a řekl: "Je na čase, abych vlastníma
očima mohl zjistit, co se v Praze děje a co na nás Neklan chystá... Běž, Lévo,
a najdi vrch, odkud by bylo vidět až k Vyšehradu. Tam hned postavíme další
hrad.. " Jak Vlastislav rozhodl, tak Léva učinil: Nalezl jižněji špičatý,
do daleka viditelný vrch, osadil ho lidmi a začal na něm stavět hrad. Pražanům
bylo Lévovo počínání trnem v oku. Snažili se Lučany z příhodného místa vypudit,
ale marně. Až když byl hrad skoro dostavěn, přilehli s větším vojskem k jeho
dřevěným palisádám a pustili se do obléhání. Na takový způsob boje nebyli
Lučané zvyklí.
"Vždyť nás tady pomordují jako myši v díře?' stěžovali
si. "Raději bychom se bili venku, kde mají koně větší rozběh . . "
Ani Lévovi se vyhlídka na obléhání nezamlouvala, proto všem poručil, ať se
připraví k boji a jen ženské se směly ukrýt v hradních srubech. Potom dal
otevřít palisádu. Jako smršť se vyřítili Lučané na koních i pěší na překvapené Pražany a začali se probíjet
jejich řadami. Ale na každého luckého bojovníka je přesila nepřátel a paže
umdlévají. Zda by přece jen nebylo lepší bránit se za hradbou? Proto už někteří
začínají couvat, zahazují štíty, hledají cestu k bezpečí... "Zpátky! Do
boje!" ozval se však najednou ženský křik z palisád. To Lučanky jako
lítice povzbuzují své válečníky. Ty nejvíc rozkacené však vyskočí na hradbu. neslušně ukazují pod sukně a
křičí: "Nebo se běžte schovat sem,
zbabělci!" Mužským se studem nahrnula krev do tváří. Rázem přestali myslet
na ústup a tak se do Pražanů pustili, až je v krátkém čase rozprášili jako
plevy. Lučané tedy svůj hrad uhájili a
kronikář jen dodává, že mu dali jméno Klepý pro onu ženskou hubatost, klevetu a klep, které tak napomohly k
vítězství. Dnes ovšem je znám pod pozdějším názvem Házmburk
KOPEC MĚNÍ SVOU PODOBU
Značné změny v podobě kopce nad vsí Klapý vyvolal v toku
času dnes již dávno zrušený čedičový lom. Na jižních svazích bývaly panské vinice,
plodící chutné hrozny, které sloužily k výrobě vína, proslulého svou typickou
drsnou chutí a vůní. Svahy bývaly porostlé smrkovým lesíkem, který však už před
lety vyhubila škodná mniška. Cesty a pěšiny jsou dnes opuštěné. Jen občas po
nich kráčejí turisté a obdivovatelé památek či přírodních krás. Dávno utichl
hřmot povozů, směřujících do zaniklého podhradského městečka či zvuk kopyt
vojenských koní na kamenité stezce vinoucí se k první hradní bráně. Podél
kamenité cesty začátkem léta kvetou a voní husté bezové keře. Klidné místo,
které stojí za zastavení.
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
F. Cajthaml-Liberté:
OHNIVÝ POKLAD.
Jednou se vracela jistá žena z Klapého do Třebenic, Když
přišla na třebenický můstek, dostala z nenadání takovou ránu do tváře, že
úzkostlivě vykřikla. Poněvadž byla sama a pomoci čekati nemohla, utíkala k
domovu. U hřbitovní zdi spatřila veliký oheň, hlídaný dvěma černými psy. Žena
byla ráda, když nepozorována oheň i psy přešla. Když o tom ráno lidem vyprávěla,
mínili, že měla hoditi psům kousek chleba a celý poklad by jí potom patřil.
Neboť oheň prý nebyl nic jiného, než obrovský poklad.
O krásné Lucii
Házmburk pyšně shlíží daleko do kraje.
Kdysi tu prý žila krásná urozená panna Lucie, kterou chtěli za ženu všichni
páni z okolí. Její srdce však patřilo nepříliš majetnému Petrovi z Košťálova, i
on ji vášnivě miloval. Otec však na jejich lásku nebral ohledy a hledal ženicha
mezi samými boháči.Jednou se na Házmburk sjeli všichni nápadníci, i Petr z Košťálova
přispěchal. Požádala o ruku sličné Lucie, ale hradní pán odmítl. Aby dodal svým
slovům důrazu, řekl Petrovi. "Mojí dceru Lucii dostaneš pouze tehdy, až mi
na Házmburk přivedeš živou saň." Ač to byl úkol velmi těžký, Petr neváhal
ani na okamžik. "Je to tvé slovo a já na něj spoléhám. Přivedu ti saň, i
kdybych ji měl hledat na celém světě. Ale teprve když se do sedmi let nevrátím,
bídně jsem zhynul a ty smíš dát Lucii někomu jinému." Hradní pán moc dobře
věděl, co znamená jeho slib, a proto souhlasil.Uplynul první rok, druhý rok,
třetí rok a Petr se neobjevoval. Zbytečně ho Lucie vyhlížela z oken. A když
končil sedmý rok, zchřadla tak, až si ji vzala zubatá.Smutný hradní pán ji dal
pochovat v hradní kapli a odstěhoval se na nové sídlo v Budyni. Když přišel
poslední den do slíbených sedmi let, objevil se před Házmburkem utrmácený rytíř
s lítou saní. Marně hledal Lucii živou, našel ji až v hradní kapli v rukou
Smrtky. Když uviděl usoužený výraz své milé, puklo mu srdce a ulehl mrtev vedle
Lucie. O té se vypráví, že v okolí Hazmburku dodnes bloudí. Na rozdíl od mnoha
jiných strašidel však lidi neděsí, ale pomáhá těm, kteří mají v lásce smůlu.
O JÍROVI A JEHO POKLADU
Kdysi dávno žil ve vsi Klapý přímo pod hradem Hazmburkem
jistý mladý chalupník Jíra. Byl pečlivý a pracovitý. Na poli a v celém svém
hospodářství. Jeho chalupa byla nejpohlednější a nejupravenější. V zahradě měl
šťavnatou zeleninu a v sadu pěstoval nejchutnější jablka z celého širého kraje
od Litoměřic až po Louny. Měl hodnou ženu a jejich dvě děti byly jako poupátka.
Však se také ve vsi jejich chalupě říkalo "U šťastných".
Jíra i jeho žena byli skutečně šťastní. Rozdávali úsměvy,
každý se s nimi rád zastavil a prohodil pár slov, protože jako by pociťoval, že
od nich přejímá kousek jejich štěstí, které jim všichni ze srdce přáli.
Jenže pak jednoho dne začal být Jíra stále víc zamyšlený a
chvílemi to vypadalo, že je snad i z jakéhosi neznámého důvodu zasmušilý či
posmutnělý, což bylo u něj něco zcela neobvyklého.
Jeho žena na otázky sousedů jen krčila rameny:
"Nevím... Sama nevím."
Byla z těch otázek tak nešťastná, že se lidé raději
přestávali vyptávat a chodili kolem ní stále víc šetrněji a ohleduplněji.
"Nic mi po tom asi není," oslovil Jíru rychtář
vesnice. "ale vždyť snad začneme vašemu stavení říkat "U
smutných"! Co se s tebou děje, Jíro? Potřebuješ pomoci nebo poradit? Na
první pohled se ti všechno daří a nic ti neschází..."
Jíra jen pokýval hlavou.
Pak se rozkřiklo, že jej kdosi zahlédl v nedalekých
Libochovicích, jiní tvrdili, že snad až v Budyni. Zastavil se prý i v klášteře
a na klášterních statcích v Doksanech. Nikdo nevěděl, o čem neustále rozpráví
se šafáři, správci a poklasnými. Jíra mlčel.
Pak se stalo, že dokonce odešel na celé tři dny z domova,
aniž by cokoli předem řekl. Jeho žena celé dny proplakala, ale Jíra se vrátil a
jen skrze zuby procedil:
"Byl jsem v Praze." Pak zase dál mlčel. Příčinu
zádumčivosti nosil v sobě a nikomu ji nevyjevil.Přitom byla docela prostá - Na
svých cestách si totiž mohl prohlédnout mnoho nových hospodářských strojů,
vyzkoušel nové nářadí, poslouchalo netušených možnostech a nových metodách
zemědělství.
Jak lépe by se mu hospodařilo!
V pražských obchodech zase měli spoustu nových domácích
strojů, které by se jeho milované ženě hodily a měla by pohodlnější a snazší
práci v domácnosti. Všechno ale stálo spoustu peněz! A ty Jíra neměl.
Dříve se smál každému, kdo toužil po bohatství a varoval jej
před záhubou, do níž mamon a honba za penězi vedou. Náhle však bylo všechno
docela jinak. Zatoužil po bohatství.
Proto se trápil. Peníze by mu přece pomohly, aby mohl
vylepšit své hospodářství. Začal o nich stále častěji mluvit. Byl zasmušilý,
ale při představě peněz, jako by se mu vyjasnila tvář, až se všichni sousedé
nad tou jeho nečekanou proměnou podivovali. V hospodě si od něj chlapi začali
odsedávat. Vždyť už jim šla hlava kolem z těch jeho věčných řečí o penězích.
Jednoho večera vyprávěl v hospodě starý ovčák o ukrytém
pokladu na Hazmburku. Zničeho nic si na tu starou pověst vzpomněl. Povídal mu
ji už před mnoha roky jeho děd a ten ji slyšel zase od svého děda. Tak byla
stará.
Sousedé se pousmáli, ale nechali ovčáka, ať vzpomíná. V
poklidu hospody se staré pověsti dobře poslouchají.
Jíra zpozorněl. Poklad? A dokonce u nich na zřícenině hradu
Hazmburk nad vesnicí?!
Doslova na dosah ruky!
Jakže to starý ovčák říkal? Poblíž hlavní věže je vchod do
podzemní chodby. Kdo do ní vstoupí, nesmí se bát, že půjde tuze daleko, protože
chodba se táhne až daleko za úpatí kopce. Za svou odvahu i námahu bude prý však
bohatě odměněn. Na konci chodby leží v tmavém podzemí nevelký sklep a v něm je
ukryt poklad, doslova pohádkové bohatství, o jakém se snad nesní ani největším
boháčům.
Jíra už dál neposlouchal. Zvedl se, zaplatil a rychle se
vytratil z hospody, až se po něm několik sousedů otočilo a nechápavě zavrtělo
hlavou.
Co se to jen s tím kdysi veselým a šťastným chlapíkem stalo?
Jíra spěchal domů a v myšlenkách byl u ovčákova vyprávění o pokladu. Večer
počkal, až manželka šla obstarat dobytek, vzal motyku a lucernu a vytratil se
do strmé louky za vesnicí. Zamířil mezi remízky a keře do prudkého kopce k
pyšné zřícenině, tyčící proti tmavnoucí obloze.
Udělal však velkou chybu. Neměl být tak netrpělivý a naopak
měl v hospodě vyčkat na konec ovčákova vyprávění, protože by se dozvěděl, že
tajemný poklad hlídá jednooký obr a ku pomoci má tři hrozivé řeznické psy,
kterým z tlamy šlehají ohnivé plameny. První Jírova cesta nebyla úspěšná. Marně
poklepával na zbytky pevné hradební zdi, marně rozhrnoval pichlavá křoviska a hledal
vstup do podzemí. Po tři večery se dral do příkrého kopce nad vesnicí, ohlížel
se za sebe, zda ho někdo nesleduje a pak pátral kolem velké strážní věže.
Třetího večera měl štěstí. Tmavé mraky zakryly bledý měsíc a
nevěstily nic dobrého. Schylovalo se k bouřce. Vzduch zhoustl, ztěžka padal ze
všech stran k zemi a umocňoval
strašidelnou atmosféru. Jíra už málem vzdal své další pátrání, když náhle mezi
křovisky a travinami u zídky, táhnoucí se od věže, objevil zarostlý otvor,
velký jen aby se do něj přikrčený člověk vešel. Nedočkavostí rozechvělý Jíra se
vsoukal dovnitř. Před sebou držel rozsvícenou lucernu.
Po pár metrech se otvor začal rozšiřovat a Jíra se dostal do
poměrně schůdné chodby.
Venku se zatím strhla prudká bouřka. Až do podzemí cítil
Jíra jak z nebe padají záplavy vody. Země se zachvěla při každém úderu hromu.
Jíra si toho nevšímal. Jeho touha či spíše posedlost najít
poklad byla silnější. Praskot a lomoz po jednom obzvlášť silném úderu hromu
však nevěstil nic dobrého. To nebyla pouhá ozvěna hromu, pronikající do hlubin
země!
Došlo k nejhoršímu. Těsný vstup se provalil a chodba za
Jírovými zády se zřítila.
Zpátky se nedalo jít. V prvních okamžicích hrůzou ochromený
Jíra si uvědomil, že může jen dopředu do tmy před sebou. Klopýtal svažující se
chodbou do neznáma. Na dovršení všeho se po nějaké chvíli před ním objevila
zeď, která mu přehradila další cestu.
Jíra se však nevzdal. Vzal do ruky motyku a začal kopat.
Vůbec přitom nemyslel na to, zda za zdí najde vysněný poklad. K čemu by mu v těch
chví- lích byly peníze, když cesta zpátky se mu nenávratně uzavřela!
Kéž by se nikdy nedal omámit vidinou pokladu! Měl přece
spokojenou rodinu, hodnou ženu a milované děti... Zeď nebyla pevná. Cihly se
snadno uvolnily a objevil se otvor. Jíra ho rozšířil a protáhl se na druhou
stranu. Posvítil lucernou do všech koutů. Dostal se do jakéhosi nevelkého
sklípku. Přímo proti němu byla chatrná dřevěná vrátka. Stačilo do nich zatlačit
a Jíra před sebou uviděl úzkou chodbičku a schůdky. Všechno mu připadalo velice
známé. Jako by byl doma ve své chalupě...
Skutečně! Vzápětí se dostal do předsíně své chalupy. Ve
světnici se ustrašeně krčila jeho žena a děti, které slyšely ze sklepa rány a
lomoz. Všichni se radova- li. Jíra neustále opakoval, že našel svůj největší
poklad a žádný jiný už ni- kdy hledat nebude. Však také díru ve zdi sklípku
zazdil a sklípek zasypal. Pro jistotu. Aby ho snad někdy nenapadlo, že by se
měl znovu vydat do tajemného podzemí pod vrchem Klapý.
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
Pojmenování Modly
Synové pana Vilém z Hasenburka, Zbyněk a Oldřich byli
vášnivými lovci jako jejich předkové, kterým ne bez příčiny král Přemysl Otakar
II. roku 1225 na sněmu zemském přiřkl znak černé kančí hlavy.
Při
pronásledování živého představitele jejich znaku, statného, divokého vepře,
vzdálili se od malé své družiny a teprve, když se jim kanec v podrostu
neproniknutelném, kam na koních za ním nemohli, ztratil, zpozorovali, že šero
vzrostlo téměř v noc.
Marně na trubky lovčí troubili, nadarmo volali; jen ozvěna a
šum lesa byly jim odpovědí. Zatím se úplně setmělo, že na krok viděti nebylo.
Hladovi, žízniví a unavení museli přenocovati v nebezpečném lese.
Ráno, když rozbřesk první na východě se objevil, uslyšel
starší z bratrů bublati pramének. Po velkém namáhání prodrali se k jasné
studánce, jejíž křišťálovou vodou se občerstvili. Ještě, když nad studánkou
skloněni, palčivou žízeň hasili, zazněly lesem jásavé zvuky lesních rohů
družiny, která ztracené hledala.
Z vděčnosti vyňal starší bratr ze záňadří na řetízku
upevněný svatý obrázek a zavěsil jej na mohutnou olši nad pramenem.
Když později stal se arcibiskupem pražským, dal vystavěti
nad pramenem kapličku.
V. Šurhan:
POVĚST O HRADU HAZMBURKU
Za starých dob bývala veliká "lada" na Hazmburku,
pod tak zvaným "městečkem", Tenkráte ještě tam nebylo vysázeno
stromů, takže klapští obyvatelé tam pásali dobytek. Jednou za krásného slunného
dne sešla se na ladech větší společnost pasáků, Tu se hrály všeliké hry, až
došlo také na hru "Hazmburští loupežníci". Mezi pasáky byl jeden
ubohý sirotek. Byl moc hodný a poslušný. Hoši mu jako loupežníci sebrali boty.
Jeden mezi nimi byl syn bohatého sedláka, nezbedný, závistivý a nepřející. Měl
zášť na toho sirotka, protože mu často jeho rodičové dávali jej jako příklad,
Proto v duchu zosnoval plán, že se tomu nenáviděnému sirotkovi pomstí. Vzav mu
jednu botu, hodil ji do tak zvané "Čertovy díry", která byla dle
pověsti u samého "Kostelíčka". Sirotek plakal a naříkal. Zželelo se ostatním pasákům ubohého sirotka,
svázali opratě a pustili jej do díry, aby si botu vynesl nahoru.
Nastojte, co se přihodilo, když ho zpět vytáhli! Hoch měl
plnou botu zlata, i byl ten selský hoch, který mu ji tam hodil, při vší své
velké nezvedenosti také velikým lakomcem. Hned zul boty a hodit si je sám do
"Čertovy díry". Potom chtěl, aby ho spolu pasáci pustili také dolů
pro boty. Doufal. že bude míti ještě více zlata než sirotek. Ale nastojte! Když
bylo dáno znamení, pasáci táhli. Ustrašeni spatřili jenom jednu nohu hochovu. I
rozprchli se, jako když do vrabců uhodí.
Potom dlouhou řadu let se nikdo k "Čertově díře"
nepřiblížil. A ta časem zanikla.
POKLAD NAPOLEONSKÝCH VOJSK
Po drtivé porážce v zimním Rusku se jednotlivé francouzské
zbídačelé oddíly vracely severočeskou krajinou zpátky do vlasti. Nu a jeden z
takových zimou a chorobami neustále se ztenčujících oddílů zastavil ke krátkému
odpočinku na úpatí kopce, na němž se tyčila pyšná zřícenina mohutného hradu.
Netřeba dodávat, že šlo o kopec Klapý a hrad Hazmburk.
Francouzský oddíl vezl z Ruska drahocenný poklad. Velící
důstojník si uvědomoval, že kdyby jeho zesláblé vojáky na další cestě přepadli
lapkové, ztěží by uhájili holé životy, natož poklad, který měli předat
Napoleonovi. Rozhodl se proto všechny cennosti zakopat pod hradem, který byl
pro svou siluetu snadno zapamatovatelný a pro jistotu ještě určil další
orientační body, které k ukrytému pokladu naváděly.
Podle jedné verze je poklad ukryt tam, kam s nadcházejícím
večerem dopadá stín Černé věže a kde kdysi stávala stará hruška. Musíte hledat
v místě, kam v šest večer dopadá stín tohoto stromu.
I Jenže kde je oné hrušce konec? A kdo ví kde přesně
stávala.
A vůbec... Co když má pravdu druhá verze, která tvrdí, že
poklad je ukryt v místě, odkud je současně vidět hrad a střechu hájecké
hájovny, ležící mezi vesnicemi Radovesice a Chotěšov.
Naše babičky říkávaly "kdo nevěří, ať tam běží".
Můžete sami zkusit najít bájný napoleonský poklad, ale
vězte, že moje informace je zcela bez záruky.
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
POKLAD VE VĚŽI.
S Hazmburkem je spojováno mnoho všelijakých tajuplných
pověstí ( o skrytých pokladech). V Černé věži na hradě Hazmburku nejsou žádná
okna a jen v její horní části najdeme zbytky dvířek, které s největší pravděpodobností
před dávnými časy vedly na dřevěný ochoz. Při zemi zůstala jaká-si díra, kudy
se dalo do věže vlézt. Zhruba do poloviny 19. století však byla věž
nepřístupná. Můžeme se proto divit, že vznikly četné pověsti o tom, že uvnitř
věže jsou ukryty pohádkové poklady? A můžeme se také divit, že kdosi neznámý
vylámal v pevné zdi při zemi onu díru, aby se dostal k bohatství?
Nutno dodat, že když se do věže dostal, byl dozajista
zklamán. Uviděl jen zřícené zdivo a zpráchnivělé spadlé trámy. To byl tedy onen
bájný poklad. Nic víc.
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
Pověst z Dalimilovy kroniky aneb Klárčina historka:
Pověst o pražském knížeti Hostivítovi, který po tom, co se
doslechl o novém sídle Lučanů, svolal válečnou výpravu se záměrem hrad rozbořit
a vypálit. Obklíčil horu a čekal, dokud luckému knížeti Lévovi a jeho poddaným
nedojdou zásoby potravin a vody. Po dlouhé době hladovění se Léva rozhodl
přepadnout Hostivítovo vojsko.
Avšak Lévovi bojovníci byli již zesláblí, v boji
dlouho nevydrželi a počali ustupovat směrem k hradní bráně. Ženy, které z hradu
pozorovaly jejich ústup, počaly na bojovníky volat: "Poběžte se schovat za
naše suknice. Sem poběžte a schovejte se za nás!" Když Lévovi bojovníci
uslyšeli takový posměšný pokřik, sebrali poslední síly a Hostivínovo vojsko
porazili. A protože je zachránil ženský klep, začalo se sídlu říkat Klepý nebo
Klapý.
Rudé květy
Za letních nocí, když ve vsi pod Hazmburkem odtroubil
ponocný jedenáctou a kraj se ponořil v noční dumy, vyplynula z temných zřícenin
hradních postava dívky v bílé říze, s rozpuštěnými vlasy. Kráčela opuštěnými
nádvořími hradu a žalostně vzdychala. Po každém vzdechu skanula jí z prsou na
zem drobná krůpěj krve. Kam dopadla, tam vzrostl rudý, krvavý kvítek.
Byl to duch Lucie, nešťastné dcery Mikuláše Zajíce, pyšného
pána hradu Hazmburka.
Jak nelítostně rozhodoval o svých poddaných, tak bezcitně
zkrušil pan Mikuláš srdce své mladé, krásné dcery. Vybral jí za ženicha saského
kurfiřta, protože byl korouhevným pánem, a uspořádal k jeho poctě slavný turnaj
na svém sídle.
I sjelo se k turnaji panstvo ze širého kraje i hosté ze
sousedních Sas, rytíři v pozlaceném brnění, na koních, jejichž čabraky byly
protkány zlatem a zdobeny drahým kamením, až oči přecházely od vší té nádhery a
lesku. Pozornost Lucie zaujal rytíř, oděný ze všech nejprostěji. Jen železo a
kůže chránily jeho tělo, zato však ze všech nejstatečněji si vedl a saské
rytíře, kteří provázeli kurfiřta, jednoho po druhém ze sedla vyhazoval.
Na rtech diváků lpěla otázka, kdo je ten neznamý, cizí
rytíř, na jehož štítě chybí erb. Když byl vyzván, aby zdvihl hledí, zastavil se
rytíř před Lucií, stojící s otcem, a odhalil svou tvář.
Byl to Věslav, syn chudého zemana z Košťálova. Lucie
zahořela v tvářích, podala mu ruku a postavila se mu po boku.
"Otče, miluješ-li mne," prosila žádostivě,
"dovrš radost moji a dovol, abych se místo s kurfiřtem zasnoubila s
Věslavem!"
Pan Mikuláš zakabonil líce, zadumal se a rychle myšlenky
sbíral, jakou léčku by nastrojil, aby se Věslava zbavil a dceřino srdce od
chudého zemanského syna navždy odloučil.
"Svoluji," řekl, obrátiv se k Věslavovi,
"avšak jednu důležitou podmínku si kladu. Dříve nežli ti dám svou dceru,
musíš odejít do světa a přivést na můj hrad živého, spoutaného draka!"
Odešel Věslav do světa, tužil své síly v turnajích, po zlém
draku v cizích zemích pátral... Opuštěná dívka tesknila a hořem vadla,
strachujíc se, že Věslav zahyne v nerovném boji, že nikdy nevrátí se v její
náruč zpátky.
Pan Mikuláš zatím v Budyni zámek si stavěl, aby tam uvedl
svoji smutnou dceru, která zůstávala Věslavovi věrna a všechny ženichy
odmítala. Dříve než se přestěhoval do nového sídla, zemřela Lucie steskem a
žalem. I dal ji pan Mikuláš, který teprve nyní pocítil lítost nad svým zlým
činem, uložit do skleněné rakve. K rakvi kázal postavit svíce, a opustiv hrad,
který se stal hrobkou jeho nešťastné dcery, odstěhoval se na Budyni.
Sedmý rok táhl nad Hazmburkem od té doby, co zůstal opuštěn,
když tu v podvečer podzimního dne kdosi zabušil na jeho bránu.
"Hej, otvírejte!" ozval se zvučným hlasem.
"Jdu na noc a zkroceného draka přivádím s sebou, jak bylo přáním hradního
pána."
Z okénka nad branou vyhlédl ven polekaný vrátný. "Kdo
jsi? Zde nikdo nebydlí. . . Hledáš-li pana Mikuláše, musíš zajít na Budyni."
"Jsem Věslav Košťálovský," odpovídal návštěvník,
osmahlý, zjizvený v tvářích, čela zbrázděného od stesku, bojů a utrpení.
"Kde je Lucie, rytířova dcera?" zeptal se
dychtivě, jat neblahým tušením.
"Lucie?" opakoval vrátný, "Lucie zemřela a
odpočívá zde na hradě v rakvi."
Zaúpěl Věslav, jako by mu byla střela srdce proklála. Vešel
do hradu, drak v patách za ním. Vrátný zavedl ho do místnosti, kde ležela mrtvá
nevěsta. Rozžehl svíce, vyšel tiše ze síně. Rytíř vrhl se v zoufalém bolu k
rakvi nevěstině, štkal a naříkal si, zatím co z ňader Luciiných tryskaly
krůpěje krve.
Když ráno vrátný nahlédl do komnaty, ležel tam Věslav mrtev.
Uložili ho do rakve, postavili rakev vedle Lucie a pomodlili
se za nešťastné milence v budyňském kostelíku. Drak zůstal u nich na stráži,
nepřijímal žádné potravy, tesknil, až konečně zdechl. Hazmburk se stal hradem
ze smutné pohádky, hynul opuštěn a rozpadal se v trosky.
Rudé kvítky, podobné krůpějím krve, jež rok co rok vykvetou
na nádvoří hradním a pod hradbami, neustávají upomínat na tento truchlivý,
žalostný příběh.
Rudé květy II.
Za krásných nocí jarního slunovratu, když z hlubokého modra
nebes třpytné hvězdy lijí stříbrné nitky světla do mlh údolí, bloudí ve
zříceninách Hasenburku Bílá paní nešťastného rodu Zajíců.
Na prsa skloněna jest ustaraná hlava její a z hrudi těžké
vzdechy smutku a nekonečného žalu nesou se ztichlým krajem. A za každým
vzdechem z očí po bílé tváři slza skane a zapadne na prsa, ze kterých vytryskne
kapka rudé krve, zahoří ve světle hvězd jako ten granát zdejšího kraje a sletí
do rozvalin hradu.
Když zlaté paprsky ranního slunce protrhají závoje mlh,
vyroste všude tam, kam rudá kapka krve z prsou Bílé paní zapadla, krvavý kvítek
hvozdíku. Nikde jinde v širém kraji daleko kol a kol nerostou takové podivné
květy.
Tak poslední svého rodu - paní Kateřina - oplakává smutný
osud slavné a silné větve pánů Zajíců, jejíž haluze vydaly tolik krásných květů
a která musela uschnouti proto, že se odcizila a zradila krev toho lidu, ze
kterého vzešla.
Spící vojsko
(Keltský původ)
Pod vrchem Hazmburkem, na němž je vybudován mohutný hrad,
spí prý bájné vojsko, které přijde na pomoc ve chvíli nouze nejvyšší.
Keltské motivy v českých pověstech – Jiří Svoboda
TAJEMNÉ PODZEMÍ
V podzemí pod hradem Hazmburk a v okolí kopce Klapý jsou prý
nejen ukryty poklady, ale táhnou se jím i všelijaké tajemné chodby. Milovníci
romantických pověstí (a dobrého moku) se jistě nadchnou při představě třech
malých mužíčků, hlídajících rozsáhlá sklepení plná obrovských sudů se skvělým
vínem. Můžeme už jen věřit, že takové se kdysi rodilo na jižních svazích kopce
nad vesnicí Klapý.
Další milovníci záhad uvítají pověsti o tajných zděných
chodbách, které se prý táhnou od Hazmburku i pod nižším sousedním kopcem Planík
severním směrem až do vesnice Sedlec. Snazší a pohodlnější je však dnes vydat
se do zmíněné vsi od východního okraje hradu po značené turistické cestě.
Sedlec je odtud co by kamenem dohodil.
Ani ne kilometr a půl. Pokud by však
pověsti o tajemných chodbách byly pravdivé, pak ty, které vedou dalšími směry,
by byly vskutku obdivuhodně dlouhé. Jedna prý vedla až na Budyni a další
opačným směrem na druhý břeh Ohře k dávno již zaniklému hradu Šebín u dnešní
obce Levousy. Mezi lidmi se toho sice vždycky hodně napovídalo a nikdy
nechyběly ani zmínky o pokladech, ale ve skutečnosti se nenašel jediný důkaz,
třeba jen naznačující, že by v minulosti byl někdy učiněn pouhý pokus o
propojení ; hradu s okolím systémem podzemních chodeb. Jedna pověst spojená s podzemím
hradu je však duchovně povznášející. V kopci Klapý prý spí mocné vojsko, které
přijde Čechům na pomoc ve chvíli největšího nebezpečí.
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
Vinný sklep
Michal, libochovický měšťan, odbočil z cesty, která ho vedla
do Třebenic a vystoupil vzhůru na Hazmburk. Když se potěšil pohledem na
kvetoucí kraj, vešel do hradu, aby si zase po delší době prohlédl zříceninu.
Jak tak hradem bloudí, vidí pojednou před sebou otvor do sklepa, jenž tu dříve
nebýval. Dodal si odvahy, sestoupil dolů. Chvíli tápal ve tmě, konečně mu však
oči prohlédly a tu spatřil podél stěny zatuchlého sklepení stát dlouhou řadu
vinných sudů. Obruče mnohých byly popraskané, avšak vinný kámen, jenž se v nich
po dlouhá léta usazoval, držel zpuchřelé dýhy pohromadě. Jeden ze sudů opatřen
byl pípou, pod pípou stála dřevěná číše. I neodolal Michal zvědavosti, co v
sobě sudy tají. Otočil pípou - a hle, ze sudu vytékalo čisté, vonné víno. Napil
se, pochválil hlasitě perlivý mok a vrtě hlavou podivením nad tím objevem,
pokračoval ve své cestě.
V Třebenicích vyřídil své záležitosti a koupil tam dva
džbány, aby si do nich na zpáteční cestě načepoval v hazmburském sklepě
starého, vyleželého vína.
Schylovalo se již k večeru, když poznovu vcházel do vinného
sklepa. Naplnil si džbány, napil se, obrátil se úsměvem na lících ke kamenným
schodům. Tu - div divoucí! - v koutě u vchodu seděli za stolem tři vousatí,
bělovlasí starci, oděni do dlouhých ovčích kožichů. Na stole svítila modrá,
lampa, před ní stály tři poháry s vínem, za ní prázdná kovová mísa. Michal se
zachvěl leknutím, starci se však na něho pousmáli a nejstarší z nich řekl mu
vlídně:
"Neboj se, nic zlého se ti nepřihodí. Jen jednu
podmínku musíš dodržet, chceš-li s námi našeho vína popíjet. Kromě tebe a tvé
rodiny nesmí nikdo tohoto vína okusit!" Druhý stařec vzal do ruky křídu a
na zeď, pokrytou plísní, udělal vedle sebe dvě čárky. Po něm vstal jejich třetí
druh a ze svého měšce vhodil dva stříbrné groše na mísu.
Michal rychle vyšel ze sklepa, nerozuměje jejich podivnému
počínání, uklidnil se však, jakmile vyšel ze sklepení a ucítil opět závan
svěžího větru. S radostí, že lacino koupil a že je pozván k dalšímu hodování,
ubíral se s plnými džbány k domovu.
Když vypil víno, šel Michal na Hazmburk se svými džbány pro
nové. Zase byl vlídně uvítán, zase úsměvem vyprovozen. I pil od té doby Michal
vesele, nedbaje nic, že mu v sklepení přibývá čárek a mísa na stole plní se
groši.
O posvícení, když se sešlo u Michala četné příbuzenstvo,
pochlubil se hostitel svým výborným vínem. Zapomněl na příkaz, který mu starci
dali, radoval se, jak hostům staré víno chutná.
Doslechli se o hostině opatrní, moudří radní páni. Zavolali
Michala, udeřili na něho, odkud béře víno. Nekupuje-li je od podloudníků anebo
lotrů, kteří olupují kupce na cestách?
Dušoval se Michal, že je víno poctivého původu, a konečně na
nátlak konšelů se přiznal, že si pro ně chodí do vinného sklepa v Hazmburku.
Nevěřili Michalovi, poručili mu, aby na důkaz svého tvrzení víno z hradu donesl.
Michal šel. A opět našel v hradě vše tak, jak tomu bývalo
jindy. Jen starci, v kožichy těsně zahalení, uvítali ho zasmušilými pohledy
svých zapadlých očí. Naplnil džbány, zamířil k východu ze sklepení. Avšak dříve
nežli překročil práh, zastoupili mu starci zpáteční cestu. Jeden z nich
spočítal čárky na zdi, přeškrtl je křížem, druhý vsypal Michalovi do opasku
stříbrné groše z mísy. Třetí vzal mu z rukou džbány a vylil z nich víno. Pak
všichni tři na něho zahrozili a beze slova vykázali ho ze sklepení. Sotvaže
vyšel na světlo, zarachotilo to za ním hromem a sklepení se navždy zasulo.
Michal skácel se k zemi. Když nabyl vědomí, blížilo se právě
k půlnoci. Měsíc prohlédal okénkem v mracích, na věži houkaly sovy. Vstal,
protřel si oči, sáhl si na hlavu nevěda, zda sní či bdí. Dole v Klapém počaly
na věži hodiny tlouci.
"Jedna, dvě, tři.. ." počítá Michal a napočetl
rovnou dvanáctku. Tu slyš! - v horní věži zazněly drobné zvonky, jako když kněz
při mši pozdvihuje monstranci. .. Ohlédl se Michal k Bílé věži, spatřil, jak se
tam řadí ponurý pohřební průvod. Kněz vpředu, za ním nosiči s rakví, za rakví
žena a děti... Kráčejí neslyšně, jako stín se šinou dolů k Černé věži. Když
přišli před Michala, ozářil měsíc jejich bledé tváře i mrtvolu v otevřené rakvi
ležící.
Michal vzkřikl překvapením a zalomil rukama, neboť - jaká
hrůza! - v rakvi byl on sám a v pohřebním průvodu jeho žena a děti...
Posedlý děsem chtěl uprchnout z hradu, nemohl se však nijak
hnout z místa. Prožívaje v duši nová a nová muka, zůstal tu přimrazen až do
svítání. Když se vrátil domů, musil ulehnout, neboť jím počala lomcovat krutá
zimnice. Jen stěží vypověděl, co zažil v hradě, jaké hrůzné tam měl vidění, a
upadl opět do bezvědomí.
Uslyšeli o tom konšelé, poslali na hrad "serbusa"
(obecního posla), aby zjistil, co je na Michalově řeči pravdy.
"Serbus" přinesl z hradu Michalovy džbány i kopu grošů, které tam
Michal vytrousil ze svého opasku.
I neměli konšelé již déle pochybnosti o tom, že to bylo
vskutku víno ze sklepa v Hazmburku.
Pravdivost svého líčení potvrdil Michal sám: za týden nato
nesli ho sousedé v rakvi ke hřbitovu. Džbány, s nimiž chodil na Hazmburk pro
víno, zůstaly na libochovické radnici, kde ještě v polovině 18. století bylo
možno si je prohlédnout.
Zápis o pokladu ze staré kroniky
Jistý Antonín Štumpf, kancelářský v Citolibech, prosil roku
1769 v modlitbě sv. Korunu v Bílé věži na Hasenburku za peníze. Když třetího
dne peníze již chřestiti slyšel, byl prý náhle klapským hajným, který lišku až
do věže pronásledoval, v modlitbě vyrušen, následkem čehož poklad zmizel.
Poněvadž Štumpf hajnému mezi modlením na dané otázky žádných odpovědi nedával,
byl považován za vojenského uprchlíka a co domnělý uprchlík patrimoniálnímu
úřadu do Libochovic dodán, kdež pro své pověrčivé jednání jedenáct měsíců u
vyšetřování držán byl. Konečně došel jej následující císařský rozsudek:
"Poněvadž Antonín Štumpf nežádal si na sv. Koruně peněz
ani státních, ani sirotčích, ani kohokoliv jiného, toliko z peněz v moři
ztracených, budiž z vyšetřovací vazby propuštěn."
Převzato z knihy :Pavel Toufar Tajemnou českou krajinou
V domě číslo 12 bydlel kdysi jakýsi Tomec. Uměl prý čarovat. Měl malé hospodářství a několik kousků dobytka. Sousedům bylo divné, že Tomec, ač má dobytka málo, prodává mnoho mléka. Vyprávělo se proto, že Tomec umí kravám mléko přičarovat.
V blízkosti Tomce bydlel pekař Zeman, který od Tomce kupoval mléko na zadělávání pečiva. Jednou večer přišel s bandaskou pro mléko a rovnou do chléva. Tam viděl, jak Tomec, mezitím co žena dojí, chodí okolo krávy, šupá ji proutkem a mumlá jakási podivná slova. Zeman se ukryl a pozoroval je. Když Tomcová již několikráte vylila dížku s mlékem do konve, bylo počínání jejich Zemanovi divné. Nezdržel se a vykřikl:"No tak, kdy pak bude toho krobcování (šupání) dost?"
Tomec se ženou se ulekli a vyhnali pekaře ven. Od té doby, poněvadž Zeman příhody nesmlčel, vědělo se, že Tomec přičarovává kravám mléko.
Druhá pověst z Libochovic
V místech, kde se o hodně později stavěla herbersteinská elektrárna, stávalo vodní kolo k zavlažování panských luk. Od cesty, která vede k Radovesicům až k řece Ohři, nebylo tenkráte polí, jen luka. U tohoto kola byl zaměstnán jakýsi Prošek. Ten časem luka zavodňoval. Vyprávěl kdysi, že často beseduje s hastrmanem, který sedává na protějším břehu. Jednou prý požádal jej hastrman, aby ho převezl na libochovickou stranu. Za odměnu mu poradil, aby svou ženu k vodě nepouštěl, že tam na ni číhá smrt.
Když za čas jeho žena zmizela, bylo mu věřeno, že nedbala výstrahy hastrmana, že šla s konví pro vodu, spadla tam a utonula ... Zlí jazykové však vyprávěli, že Prošek zlou ženu utopil sám, aby se jí zbavil.
Žádné komentáře:
Okomentovat