Jak by se zdálo,
nejedná se o nějakou stavbu, ale o strom. To bylo totiž tak, když
byly v roce 1911 vykupovány pozemky pro stavbu sklárny, byly
na památku této události vysazeny dva vlašské topoly na
hranicích pozemku B. Mayera a dnešní křižovatky Nádražní a
Poděbradovy ulice. Oba topoly však měly vcelku krušný život,
památka nepamátka. V roce 1940 radní František Elman navrhl,
aby tyto topoly byly poraženy, že kořeny zasahují do základu
rohového domu, který byl tehdy v majetku Plaňanské
pojišťovny, a dříví okamžitě prodáno (zřejmě měl někdo
málo otopu). Tento požadavek byl ale impulsem ke startu nových
sporů a osočování, které zvyšovalo napětí ve městě (také
nic nového ani historického). Vznikaly tak námitky, že městský
radní p.Horký má zdarma byt v obecním domě, kde pracuje
zároveň jako správce, poukazovalo se na nesrovnalosti při
výstavbě rodinného domku čp.632 a jiné pikantnosti. Něco
bohužel byla pravda, něco ne. Vše pak přerostlo v bitvu advokátů.
Konec vám však neřeknu. To víte staré detektivky a staré spisy
jsou většinou bez konce. Co je však důležité, pan Rublič
vypracoval dobrozdání, že topoly nemůžou svými kořeny ničit
suché zdivo a že ani otřesy nezpůsobují chudáci stromy, ale
rozvoj průmyslu a hustší doprava v Poděbradově ulici. Konec
dobrý, všechno dobré. Stromy zůstaly stát. Všeho však do času,
v dnešních opět svobodných časech přišel vlivem nepřízně
počasí jeden topol o špičku a druhý topol „prý“ zničila
lidská zloba a chemikálie. I druhý topol v říjnu 2015dovršil
svůj čas osudu, jak již to v přírodě bývá. Konec konců, jak
bylo vidět na kvalitě jeho kmene, asi by ani podzimní letošní
čas stejně nepřežil, ono takových 104 let je také nějaký věk.
Přesto splnil svůj osud a přečkal počátky industrializace v
Libochovicích i smutný osud skláren.
čtvrtek 22. října 2015
Osobnosti Libochovic - Pavlík Václav
Amatérský
historik, patriot Libochovic, spolupracovník archeologické a
národopisné společnosti při ČSAV
*
30.června 1917 v Hnátnici,okr. Ústí nad Orlicí, +
22.července 1993 v Libochovicích.
Václav
Pavlík pocházel z Hnátnic (obec je připomínána již v roce
1364), kde jeho otec také Václav působil ve funkci řídicího
učitele obecné školy v Hnátnici. Jeho matka, Marie (roz.
Kalivodová), byla v domácnosti a pocházela z domkařské rodiny.
Základní vzdělání Václav Pavlík získal na škole, kde působil
jeho otec, a po jejím dokončení nastoupil na Obchodní školu ve
Vysokém Mýtě, a poté v letech 1934 až 1936 ukončil své
vzdělání na Obchodní akademii ve Chrudimi maturitní zkouškou.
Jakým
způsobem, či jakou cestou osudu se dostal až do Libochovic, nevím.
Jisté je, že od roku 1936 nastupuje jako praktikant Městské
Spořitelny v Libochovicích. Svou pílí a odborností
postoupil do roku 1942 na místo účetního a pokladníka ve
Spořitelně.
Rok
1942 však v jeho kariéře přinesl, tak jako mnoha mladým lidem v
této republice radikální zlom. V rámci Totálního nasazení byl
odvelen v roce 1942 do dolu „ Anna“ na Kladně jako pomocný
důlní dělník.
Poznámka:
Již v roce 1941 bylo
do pracovních táborů v celé Říši naverbováno 1 a půl milionu
obyvatel okupovaných území. Na jaře 1942 jmenoval Adolf Hitler
durynského župního vedoucího Fritze Sauckela generálním
zmocněncem pro pracovní nasazení. Byly zavedeny hromadné nucené
nábory, takže již v srpnu 1942 pracovalo v německých podnicích
3,4 miliónu zahraničních dělníků a během dalšího půl roku
vzrostl počet nuceně nasazených o další 2 milióny. Opatření
pracovních úřadů se dotklo i Libochovic a mnoha jejích mladých
obyvatel, kupříkladu ve Spořitelně pan Šesták byl přemístěn
do místní sklárny, a v důsledku totálního nasazení končí
v Libochovicích některé živnosti, např. Knihkupectví
p.Nováka.
Jak již jsem uvedl u Ing. Otakara
Špecingera, vedoucím Úřadu práce v Libochovicích byl pan
Novotný. Jak uvádí Václav Cimerman: „Původním správcem z
doby již před válkou byl loajální aktivista R.Novotný. Tento
člověk byl již od počátku okupace horlivým fedrovatelem k
německému nasazování a přeškolování.“ Sám Václav Pavlík
se vyjádřil takto: „Když mě vezla 26.7.1972 z příkazu
Novotného četnická eskorta z Libochovic na Kladno, vpředu četník,
vzadu četník, nebylo mi nejlépe“. Na Kladně zůstal až do roku
1945. Po roce 1945, po návratu domů až do roku 1950 pracoval opět
ve Spořitelně Libochovice. V letech 1950/51 byl krátce
zaměstnán jako podnikový kontrolor v Deli Lovosice a od roku
1951 až do důchodu (1978) pracoval ve sklárnách Libochovice jako
kontrolor, úředník. A i v důchodu až do roku 1983 byl zaměstnán
na různých brigádách.
Pan Václav Pavlík byl pečlivým
shromažďovatelem všech údajů zdejší historie a znalcem
historie kraje. Dá se říci, že po příchodu do zdejšího kraje,
s městečkem na řece a s podmanivou kulisou Českého středohoří,
vznikl mezi krajinou, historii a Václavem důvěrný vztah. Původní
a snad i prvotní podnět k tomuto zájmu vznikl za jeho práce
jako kustoda někdejšího Křenkova Krajinského muzea v
Libochovicích a další spolupráce s Jaroslavem Křenkem. Své
poznatky publikoval zejména prostřednictvím Libochovických novin,
ale i dalších časopisů. Pracoval jako ochránce přírody, dále
se stal spolupracovníkem dvou společností, archeologické a
národopisné, při ČSAV - a zastával i další funkce. Bohužel
většina poznatků a výsledků jeho práce zůstala v rukopisech.
V jeho kartotéce osobností libochovicka bylo okolo 200
osobností, a jak je zřejmo z jeho korespondence, všechny tyto
poznatky odkázal z valné většiny muzeu v Litoměřicích a svoji
knihovnu městu Libochovice. Bohužel, nahlédnout do díla pana
Pavlíka v Litoměřickém muzeu se mi nepodařilo, a kdoví, zda tam
vůbec je. Knihovna je uložena v Městské knihovně Libochovice. Ve
svém městě, v Libochovicích, se věnoval i jiným činnostem a
spolkům, kultuře, divadlu a turistice.
Všechna
tato jeho činnost se přitom vyznačovala především osobní
nenáročností. Vždyť, jak již bylo řečeno, většina studií,
které napsal (a nebylo jich málo), zůstala jen v rukopisech -
ačkoli byla bohatě využívána četnými zájemci, studenty i
dalšími kteří ve svých dílech využívali údaje o historii
libochovické sklárny, poměrů za okupace a podobně. Bohužel,
někteří pozdější následovníci, dílo pana Pavlíka vydávali
za svá díla, bez uvedení autora.
Stal
se také vlastně zachráncem různých listin Města, historicky
cenných, když po smrti p.Zimmermana muzeum bylo v katastrofálním
stavu a archivní sbírky rovněž bez zájmu města končily ve
sběrnách. Proto v roce 1947 zakročila Archivní inspekce a na
její podnět byl jmenován 23.6.1947 pan Václav Pavlík do funkce
městského archiváře. Přesto koncem listopadu 1954 bylo pro
nezájem tehdejšího vedení města zrušeno v Libochovicích
Křenkovo krajinské muzeum (založené roku 1895) a jeho sbírky
byly uskladněny v Lovosicích, část přestěhovaná do Třebenic.
Později se zbytky sbírek dostaly do depozitáře Muzea Litoměřice,
ale jak psal současný tisk, tento depozitář byl v podstatě
rozkraden, takže kde že asi pak jsou jeho rozsáhlé sbírky?
Jeho
zvláštní zájem se týkal hlavně prehistorie libochovicka. Pátrá
po okolí Libochovic po pozůstatcích bývalých osídlení a osud
je mu nakloněn. Mimo jiné na poli u Kostelce nad Ohří nachází
v roce 1949 keramiku sídlištního typu. V Křesíně je za
jeho pomoci objevena sídlištní jáma, která obsahovala dvouuchou
nádobu, jehlancovité závaží a 3 střepy. V Křesíně na
poli ppč.793/2 byly pak ještě nalezeny dvě tyto jámy. Nad
Levousy, v místech, kde se říká „Na Šancích “ vyrostlo
v době knovízské výšinné sídliště a v letech 1949
– 50 zde pan Pavlík nalezl soubor keramiky a strusku a nakonec zde
byly nalezeny 3 fragmenty keramiky. Na dohled od levouského byla
další knovízská sídliště u Stradonic a na Klapém. Jižně od
tohoto hradiště na zalesněném svahu bylo objeveno pohřebiště v
podobě několika desítek nevysokých mohyl s žárovými i
kosterními pozůstatky. Některé z těchto mohyl byly podrobně
prozkoumány. Datování pohřbů odpovídá mohylové a knovízské
kultuře, souviselo s výskytem poněkud mladších pohřbů kultury
štítarské. Jejich přibližný počet byl asi 40. Některé jsou z
opukových plochých kamenů, jiné z hlinitého materiálu. Mají
průměr 1,5 až 11 m, výšku od 10 cm do 1,5 m. Jen některé z
nich byly odborně prozkoumány. Dále nalezl v roce 1950 soubor
keramiky na poli u Poplz. V roce 1962 na návrší „Viničky“
při průkopu pro vodovod byly nalezeny příkopy a vnitřní areál
opevněné osady a 3 kostrové hroby. V roce 1959 na poli mezi
Malou a Velkou Ohří našel pět střepů ze sídlištního objektu.
Z tohoto období pravděpodobně pochází i nález kostrového
hrobu v Sedlci, v němž byl nalezen dobře zachovalý
bronzový meč. Sídliště, ležící v místě dnešních
Libochovic, podle jeho mínění, dosáhla v době knovízské
svého rozkvětu. Vzhledem ke své rozsáhlosti nálezů usuzoval, že
se sídliště během kultur postupně stěhovalo z místa na
místo. Sídlištní nálezy doplňují nálezy náhodné, dvě
dvouuché nádoby a bronzová jehlice bez místa určení nálezu.
V roce 1950 nalezl soubor keramiky na poli ppč.385/1.
Toto
vše bohužel do roku 1954 bylo uloženo do Krajinského muzea a jak
jsem již předeslal skončilo někde v Litoměřicích, po roce 1954
jeho nálezy a práce byla dokumentována v jednotlivých listech v
rukopisném provedení, včetně nákresů a tato díla skončila
snad podle jeho přání po roce 1993 také v Litoměřickém muzeu,
snad. Já jsem jenom mohl nahlédnout do náčrtů a popisů, které
použil ve své korespondenci s Ing. Otakarem Špecingerem.
Pan
Václav Pavlík zemřel 22.července 1993 v Libochovicích.
Včera a dnes, taneční kurzy v Libochovicích
Pokud
vezmeme za svůj názor, že významným prvkem společenské zábavy
je společenský tanec, potom
musíme akceptovat i názor, že nezbytnou výbavou každého
úspěšného člověka i v současnosti, ač se to nezdá, je umění
pohybovat se s patřičnou lehkostí a obratností
nejen na tanečním parketu, ale i ve společnosti. Ovládnutí
tanečního umění není nijak složitou věcí, přesto získat
tuto znalost, to není záležitost na jeden večer.
Vznik tance je kladen do období
rodové společnosti, kde umocňoval rituální obřady. Tuto funkci
zastával až do starověku, kdy k této rituální funkci přibyla
ještě funkce umělecká. V této době neexistoval tanec v páru,
ale pouze individuální tanec – umění, nebo tanec skupinový –
rituální.
Umění dobře tančit není však
každému do vínku dáno a proto nám nezbývá než se tanci učit,
učit, učit, jak již říkal jeden sovětský myslitel. Proto i
postavení učitele tance již ve šlechtické společnosti minulého
tisíciletí bylo značné. Taneční mistr dokonce mohl sedět u
stolu s pánem a významně se podílel na jeho společenské
prestiži. Šlechtic, který neuměl tančit, tak byl poněkud méně
šlechticem.
Něco
z historie tanečních mistrů:
První písemná zpráva o Cechu tanečních mistrů v Praze je z
roku 1788. Sdružoval 10 mistrů, avšak zdaleka ne všichni byli
jeho členy. K povinnostem cechovního mistra patřilo, pochopitelně,
umět dobře tančit, elegantně se šatit a chodit, příkladně se
chovat a vystupovat ve společnosti atd. Význam stavu zvyšovala v
18.století éra menuetu, společenského tance plného uhlazenosti a
dvornosti. Na světovou úroveň pak pozvedla řadu českých
tanečních mistrů 19. století zejména obliba polky a jiných
národních tanců, které čeští mistři vyučovali v Paříži a
jinde v Evropě, a dále i díky České
besedě (později i Moravské) a dalších salonních tanců. V
roce 1895 byl v Praze založen Klub tanečních mistrů království
českého, jež vládl až do konce první světové války. Těsně
po této válce v roce 1919 se v Praze, jako centru veškerého
pokrokového hnutí, uskutečnilo shromáždění tanečních mistrů
a ti založili svoji novou stavovskou organizaci. Likvidace této
organizace nastala v roce 1950.Od roku 1955 pak vydával pověření
k vyučování společenského tance a chování příslušný
Krajský národní výbor. V průběhu roku 1968 se politické poměry
značně uvolnily a začaly vznikat nové občanské a společenské
organizace, které v předchozích letech nebylo možné ustavit.
Učitelé tance chtěli navázat na tradice svých předválečných
sdružení, což se nakonec povedlo. Po pádu vlády komunistů v
roce 1989, začalo údobí převratných změn, zejména horečné
privatizace. Učitelé tance zakládali soukromé školy a studia a
mnozí z nich se stali profesionály.
Po roce 1945 se taneční školy
zachovaly pouze ve skutečně velikých městech, ale i zde po roce
1950 skončily v důsledku rušení živností. Dá se říci, že do
roku 1956 se společenská výchova prakticky neprovozovala, stačil
šátek a zemitý styl tance. Pouze v kroužcích ČSM a Pionýra se
provozovaly tance a to převážně jenom lidové, jako vyjádření
vedoucí síly rolnictva a dělnictva. Ale doba ukázala, že přece
jenom je třeba společenské a kulturní výchovy, protože
tancovačky končily mnohokráte tragicky a vznikající novodobá
střední třída politicky postavených soudruhů, která toužila
po noblesnosti plesů. Kde by také jinde manželky funkcionářů se
pochlubily toaletami a šperky? Proto se pomalu obnovovaly i
„Taneční“.
Taneční“ čili kurzy
společenského tance a chování pro mládež ve věku 14–19 let
se posléze ustálily v celé střední Evropě (Česko, Slovensko,
Rakousko, Německo) ve společenskou tradicí. Obvykle se skládají
z 13 večerů, které trvají 3 hodiny, tří „prodloužených“
po 4 hodinách a závěrečného plesu, „věnečku“, který trvá
5 hodin.
V Libochovicích je první zmínka,
mimo Občanskou a Řemeslnickou besedu (založeny 1875), z roku
1892, kdy zahájil pan Tesař 16.srpna tohoto roku v sále hotelu u
„Černého orla“ taneční školu. Ještě předtím, jak se zmiňuji, zajišťovala
úroveň společenského chování a tance pro střední vrstvy
hlavně „ Občanská beseda“ a její různé Věnečky a Merendy,
které však mohli navštěvovat pouze ti, kteří umění tance jakž
takž ovládali, proto tato záslužná organizace pořádala alespoň
krátkodobé kurzy tance a společenské výchovy pro měšťanská
dítka. Mládež z dělnických a rolnických vrstev se naučila
tanci jaksi sama a po svém. Proto také venkovská zábava bývala
syrovější a a méně učesaná. Tento systém tanečních škol
přetrval až do první republiky. V záznamech je zmiňováno také
jméno tanečního mistra Emila Křivánka z čp.50. Nevím však,
zda je to skutečná pravda. Během válek bylo zábav méně a
taneční školy celkově skomíraly. První poválečný kurz byl
zahájen 6.října 1957 v ZK ROH, pod názvem Taneční hodiny pro
mládež.
Dlouhé zimní večery tak využil
výbor žen v Libochovicích, který tyto kurzy připravil. Jejích
součástí byl i Kurz společenské výchovy. Místní tisk (Za
lepší život později Proud) píše „O tyto kurzy je mezi
omladinou v Libochovicích a okolí velký zájem. Taneční mistr
Jahoda s manželkou věnoval velkou pozornost i společenskému
chování.“ Od roku 1962 přechází organizace tanečních pod
patronací SZK ROH a Sboru pro občanské záležitosti, jehož
jednou z hlavních organizátorek a vedoucí sboru byla paní Aloisie
Slavatová(*1905), a to až do roku 1975, kdy převzal vedení SPOZu
pan Josef Hamp. Během doby se i mění taneční mistr, nastupuje
Jan Mareš. Tento taneční mistr byl z Roudnice n.L., absolvoval
obchodní akademii v Mělníku a od roku 1935 pracoval jako úředník
ve Spořitelně v Roudnici nad Labem, kde působil až do roku
1976, kdy odešel do důchodu. Byl členem několika tanečních
souborů a po absolvování studia v Praze se stal učitelem
tance. Přes dvacet let vedl různé druhy tanečních kurzů po
celém Podřipsku. Úzce spolupracoval se základními školami, kde
přednášel lekce základů společenského chování. Dnes na něj
vzpomínají stovky jeho bývalých žáků, zemřel 26.srpna 2007 ve
svých nedožitých jedenadevadesáti letech. Nárůst zájemců o
tyto kurzy v Libochovicích neustále stoupal, rok 1969 - 50 párů,
rok1971 - 100 párů, rok 1973 - 150 párů a po tomto roce dochází
k poklesu. Z jednoduchých důvodů. Mnoho libochovických dojíždí
na internáty, kde také absolvují kurzy tanečních a v osmdesátých
letech v důsledku celkového úpadku společenského chování a
nástupu tvrdého stylu hudby a diskoték stačí mládeži jen
jakoby pohupování. Klasické tance zůstávají pouze v repertoáru
kapel hrajících na velkých zábavách a ona i ta polka lze ošálit
lehkým pohupováním. Celkově tak upadá i kulturní hodnota těchto
společenských akcí, pomalu mizí společenské šaty a
rafinovanost dámských toalet, nastupují rifle a svetry.
Ale i to se po roce 1989 mění,
nejprve pomalu, potom se začínají vynořovat snahy o lepší
výchovu mládeže. Pravdou je, že jako všechny kroužky jsou i
taneční finančně náročnější a náročnější. Přesto
novodobé taneční byly obnoveny, nejprve v sále Domova důchodců,
potom, po dokončení Třech lip se vrátily do původního sálu. A
to pod vedením tanečních mistrů Plškových z Litoměřic.
Pravda, počet účastníku se točil okolo 30, ale to byl v té době
úspěch. Pravdou je také, že klesl věkový průměr účastníků
kurzů. Přesto se domnívám, že věk 16 až 17 let je ten
nejoptimálnější, vždyť při takovém tanci kolikráte přeskočí
ta správná jiskra mezi partnery a k tomu je třeba i optimálního
věku.
Letošní
rok je v této oblasti přelomový, taneční kurzy se vrací zpět
na svůj původní sál, na svůj původní čas i na svoji správnou
délku. 13.9.2015 byl zahájen kurz „Tance a společenské výchovy“
v Libochovicích pod vedením tanečního mistra Tomáše
Mikuleckého. A aby se necítili zanedbaní i dospělejší, kteří
vyrůstaly v dobách, kdy tyto kurzy nebyly a i ti co již leccos
zapomněli, uspořádal tento taneční mistr i kurzy pro dospělé a
možná se dá říci i pro pokročilé v době od 11.
10. 2015 do 29. 11. 2015. Vážení, kde jinde chcete obnovit své
umění kupříkladu v latinských tancích, tangu a jiné klasice?
Jak jsem ji předem uvedl: Pokud
vezmeme za svůj názor, že významným prvkem společenské zábavy
je společenský tanec, potom musíme akceptovat i názor, že
nezbytnou výbavou každého úspěšného člověka i v současnosti,
ač se to nezdá, je umění pohybovat se s patřičnou lehkostí a
obratností i na tanečním parketu. Tak už to bývá, svět ve svém
dění se vrací zpět, aby si připomněl to co bylo.
neděle 18. října 2015
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)