30.10.1899 Praha + 7.1.1923 Praha
Soudní úředník, básník a prozaik, politický satirik a
literární parodik, psal i pod
psudonymem Georges Dalmanites a Jegor Georges.
Hausmannuv vztah k Libochovicím byl spíše letmý,
jeho matka byla Františka, rozená Brabcová, dcera A.Brabce ředitele cukrovaru
Libochovice za dob Rakouska - Uherska. On sám by asi svůj vztah k městu
pojmenoval jako věčné vzpomínky mládí. Totiž za dob studii se zdržoval převážně
v Libochovicích, kde i hrál divadlo se studentským spolkem.
Poznámka:
Studentský spolek „Oharka“ vznikla jako jeden z prvních v Libochovicích.
Jeho vznik lze datovat do devadesátých letech 19. století, a působil jako volné
sdružení posluchačů pražských vysokých škol, kteří se doma scházeli hlavně o
prázdninách. Později se tomuto spolku říkalo „Oharka“, avšak oficiálně nesl
jméno „Jana Evangelisty Purkyně“. (V Libochovicích totiž existoval ještě
Krajanský spolek "Oharka" jenž nesl oficielně tento název). Pro své
progresivní postoje se jeho členové dostávali občas do rozporu s úřady, jimiž
opovrhovali.
Otec Jiřího Hausmanna, také Jiří, vystudoval v Praze
vysokou školu právnickou a od roku 1890 působil v soudnictví převážně v Praze.
Dlouhodobě zastával pozici prezidenta Vrchního zemského soudu v Praze. Na
tuto funkci byl jmenován roku 1921. Předtím od roku 1918 působil jako rada
Nejvyššího soudu a podílel se také na organizaci soudní moci na Slovensku. Od
března do října 1926 zastával místo ministra spravedlnosti a zároveň ministra pro
zásobování lidu v úřednické druhé vládě Jana Černého.
Jeho syn, spisovatel Jiří Hausmann po absolvování
malostranského gymnázia musel v roce 1917 narukovat. Roku 1920 nastoupil praxi
u okresního soudu v Praze, na Malé Straně, kde se připravoval na vědeckou dráhu
národohospodáře. Roku 1922 úspěšně
ukončil právnická studia na Karlově univerzitě. Ještě téhož roku však onemocněl
tuberkulózou a rok poté zemřel.
Napsal vlastně jen dvě knihy politických satir a
román „Velkovýroba ctnosti“. Ale jako další menší díla lze uvést jeho epigramy,
verše, povídky, které uveřejňoval v časopisech Česká demokracie, Český
socialista, Šibeničky a Nebojsa. Napsal i několik písniček pro kabaret Červená
sedma. Protože jako student psal i protirakouské verše, tak vzhledem k postavení
svého otce je uveřejňoval pod pseudonymy Georges, Georges Jegor nebo
Dalmanites. O jeho politickém zaměření by se dnes mohlo říci – umírněná levice,
vzhledem k jeho kritice ranného kapitalismu. První epigram otiskl v
časopise Národ, jehož redaktor O.Fischer ho, dá se říci, literárně vedl. Svými
verši, epigramy a prózou navázal na havlíčkovskou tradici politické satiry.
Haussmannovým nejrozsáhlejším dílem je próza Velkovýroba ctnosti (1922). Román je
umístěn na fiktivní ostrov Utopie, který je rozdělen na dva státy. Vynálezcům
se podaří nalézt zdroj dobra. Je jím elektřině podobná substance, vyráběná z
lidských mozků. Dva největší boháči, z nichž každý prakticky vlastní polovinu
ostrova, postaví každý ve svém státě obrovský stroj na výrobu této koncentrované
ctnosti. Stavby podobné Leydenským lahvím probouzejí v obyvatelích touhu po
sebeobětování, lásku k vlasti a další podobné emoce. Celá věc má však háček:
Náboje obou zdrojů ctnosti jsou opačné a mezi obyvateli států vznikne
nesmiřitelná nenávist. Ta se projeví strašlivým válečným konfliktem. Válka
zásobuje obě továrny stále dalším materiálem, a to zpětně stupňuje válečné
šílenství. To je ukončeno až po totálním zničení celého ostrova a vzájemném
vybití kondenzovaného dobra. Další fantastické příběhy se objevují v díle Divoké povídky (1922) po válce
vydané v souboru Divoké verše a prózy
(1963). Další vydání se jedna z jeho povídek dočkala v antologii Fantastický
dekameron v roce 1987.
Jiří Haussmann je dodnes pokládán za druhého nejvýznamnějšího českého
satirika 20. století po Jaroslavu Haškovi. Jeho vydávání v éře socialismu
však bylo ovlivněno jeho převážně levicovým smyšlením. Jeho dílo bylo v
posledním půlstoletí však částečně i klamně vykládáno, autor byl přiřazován k
proletářské poezii a vydáván za následovníka bolševické říjnové revoluce. Bylo
zatajováno, že ve skutečnosti měl pro revoluční básnění i posměch a napsal
množství protikomunistických satir. (Pavel Pešta, vydavatelství Atlantis, 1999,
Satirik převratu Jiří Hausman). Jako ukázku uvádím dva texty. Pokud se nad nimi
zamyslíme, zjistíme, že obsahují jistou nadčasovost a i po skoro 100 letech lze
najít v textu jistou všeobecnou platnost.
Jiří
Haussmann - Meditace nerevoluční
Často, bože,
vytryskne mi z oka slza díků:
U nás vůbec není
tmářů ani zpátečníků,
všichni chtějí
pro společnost vydati řád nový,
každý občan je
tu tolik, tolik pokrokový!
Ovšem, nutno
říci, pokrok jako pokrok není,
k tomu
třeba pro publikum přidat vysvětlení:
K reformám
se přistupovat nesmí rychle, prudce,
voliti se musí
cesta mírné evoluce,
nutno postupovat
ve všem volně, po etapách,
aby Etentně
v tom nečpěl bolševický zápach:
například lze
monarchii na šíji dát patu
(zvlášť když u
nás pro ni není vhodných kandidátů),
možno také
popřípadě zisky trochu zdanit –
před socializací
však, bože, račiž lid svůj chránit!
Ta se musí
omeziti nejvýš na ankety,
netřeba se
rozčilovat, všechno přijde lety,
vhodnější je
nový projekt raděj vydat rezi
než snad nějak
vybočiti ze zákonných mezí!
Býti
volnomyšlenkářem, demokratem sice,
ale přitom držet
hezky na tradice,
šetřit vývoj
historický, nedat mást se davy –
v tom tkví
smysl budoucnosti, to je pokrok pravý!
- Hospodine,
nelze dík mi vyjádřiti slovy
za to, že jsme
všichni tolik, tolik pokrokoví …
Už v roce 1923 dokázal Jiří Haussmann krátce a jasně říct, že…
Krad starý Mates jako straka,
u bohatce, i u žebráka.
Pak, nerozmýšleje se dvakrát,
dal do pokladny vše, co nakrad.
A nápis zhotovil si na to:
Soukromé vlastnictví je svato!
u bohatce, i u žebráka.
Pak, nerozmýšleje se dvakrát,
dal do pokladny vše, co nakrad.
A nápis zhotovil si na to:
Soukromé vlastnictví je svato!
(Jiří
Haussmann: Občanská válka. Melantrich 1923, str. 47)
Dílo:
·
1918 Píseň císaře
Viléma leták s karikaturou Zdeňka Kratochvíla
·
1919 Zpěvy hanlivé.
Jedná se o jeho prvotinu, sbírku satir, v nichž si autor bere na mušku
rakousko-uherskou monarchii i lidskou malost.
·
1922 Velkovýroba
ctnosti je satirickou sci-fi utopií
·
1922 Divoké povídky,
sbírka fejetonů, povídek, některé se SF náměty.
·
1923 Občanská válka :
politické verše
Žádné komentáře:
Okomentovat