Pokud
vezmeme za svůj názor, že významným prvkem společenské zábavy
je společenský tanec, potom
musíme akceptovat i názor, že nezbytnou výbavou každého
úspěšného člověka i v současnosti, ač se to nezdá, je umění
pohybovat se s patřičnou lehkostí a obratností
nejen na tanečním parketu, ale i ve společnosti. Ovládnutí
tanečního umění není nijak složitou věcí, přesto získat
tuto znalost, to není záležitost na jeden večer.
Vznik tance je kladen do období
rodové společnosti, kde umocňoval rituální obřady. Tuto funkci
zastával až do starověku, kdy k této rituální funkci přibyla
ještě funkce umělecká. V této době neexistoval tanec v páru,
ale pouze individuální tanec – umění, nebo tanec skupinový –
rituální.
Umění dobře tančit není však
každému do vínku dáno a proto nám nezbývá než se tanci učit,
učit, učit, jak již říkal jeden sovětský myslitel. Proto i
postavení učitele tance již ve šlechtické společnosti minulého
tisíciletí bylo značné. Taneční mistr dokonce mohl sedět u
stolu s pánem a významně se podílel na jeho společenské
prestiži. Šlechtic, který neuměl tančit, tak byl poněkud méně
šlechticem.
Něco
z historie tanečních mistrů:
První písemná zpráva o Cechu tanečních mistrů v Praze je z
roku 1788. Sdružoval 10 mistrů, avšak zdaleka ne všichni byli
jeho členy. K povinnostem cechovního mistra patřilo, pochopitelně,
umět dobře tančit, elegantně se šatit a chodit, příkladně se
chovat a vystupovat ve společnosti atd. Význam stavu zvyšovala v
18.století éra menuetu, společenského tance plného uhlazenosti a
dvornosti. Na světovou úroveň pak pozvedla řadu českých
tanečních mistrů 19. století zejména obliba polky a jiných
národních tanců, které čeští mistři vyučovali v Paříži a
jinde v Evropě, a dále i díky České
besedě (později i Moravské) a dalších salonních tanců. V
roce 1895 byl v Praze založen Klub tanečních mistrů království
českého, jež vládl až do konce první světové války. Těsně
po této válce v roce 1919 se v Praze, jako centru veškerého
pokrokového hnutí, uskutečnilo shromáždění tanečních mistrů
a ti založili svoji novou stavovskou organizaci. Likvidace této
organizace nastala v roce 1950.Od roku 1955 pak vydával pověření
k vyučování společenského tance a chování příslušný
Krajský národní výbor. V průběhu roku 1968 se politické poměry
značně uvolnily a začaly vznikat nové občanské a společenské
organizace, které v předchozích letech nebylo možné ustavit.
Učitelé tance chtěli navázat na tradice svých předválečných
sdružení, což se nakonec povedlo. Po pádu vlády komunistů v
roce 1989, začalo údobí převratných změn, zejména horečné
privatizace. Učitelé tance zakládali soukromé školy a studia a
mnozí z nich se stali profesionály.
Po roce 1945 se taneční školy
zachovaly pouze ve skutečně velikých městech, ale i zde po roce
1950 skončily v důsledku rušení živností. Dá se říci, že do
roku 1956 se společenská výchova prakticky neprovozovala, stačil
šátek a zemitý styl tance. Pouze v kroužcích ČSM a Pionýra se
provozovaly tance a to převážně jenom lidové, jako vyjádření
vedoucí síly rolnictva a dělnictva. Ale doba ukázala, že přece
jenom je třeba společenské a kulturní výchovy, protože
tancovačky končily mnohokráte tragicky a vznikající novodobá
střední třída politicky postavených soudruhů, která toužila
po noblesnosti plesů. Kde by také jinde manželky funkcionářů se
pochlubily toaletami a šperky? Proto se pomalu obnovovaly i
„Taneční“.
Taneční“ čili kurzy
společenského tance a chování pro mládež ve věku 14–19 let
se posléze ustálily v celé střední Evropě (Česko, Slovensko,
Rakousko, Německo) ve společenskou tradicí. Obvykle se skládají
z 13 večerů, které trvají 3 hodiny, tří „prodloužených“
po 4 hodinách a závěrečného plesu, „věnečku“, který trvá
5 hodin.
V Libochovicích je první zmínka,
mimo Občanskou a Řemeslnickou besedu (založeny 1875), z roku
1892, kdy zahájil pan Tesař 16.srpna tohoto roku v sále hotelu u
„Černého orla“ taneční školu. Ještě předtím, jak se zmiňuji, zajišťovala
úroveň společenského chování a tance pro střední vrstvy
hlavně „ Občanská beseda“ a její různé Věnečky a Merendy,
které však mohli navštěvovat pouze ti, kteří umění tance jakž
takž ovládali, proto tato záslužná organizace pořádala alespoň
krátkodobé kurzy tance a společenské výchovy pro měšťanská
dítka. Mládež z dělnických a rolnických vrstev se naučila
tanci jaksi sama a po svém. Proto také venkovská zábava bývala
syrovější a a méně učesaná. Tento systém tanečních škol
přetrval až do první republiky. V záznamech je zmiňováno také
jméno tanečního mistra Emila Křivánka z čp.50. Nevím však,
zda je to skutečná pravda. Během válek bylo zábav méně a
taneční školy celkově skomíraly. První poválečný kurz byl
zahájen 6.října 1957 v ZK ROH, pod názvem Taneční hodiny pro
mládež.
Dlouhé zimní večery tak využil
výbor žen v Libochovicích, který tyto kurzy připravil. Jejích
součástí byl i Kurz společenské výchovy. Místní tisk (Za
lepší život později Proud) píše „O tyto kurzy je mezi
omladinou v Libochovicích a okolí velký zájem. Taneční mistr
Jahoda s manželkou věnoval velkou pozornost i společenskému
chování.“ Od roku 1962 přechází organizace tanečních pod
patronací SZK ROH a Sboru pro občanské záležitosti, jehož
jednou z hlavních organizátorek a vedoucí sboru byla paní Aloisie
Slavatová(*1905), a to až do roku 1975, kdy převzal vedení SPOZu
pan Josef Hamp. Během doby se i mění taneční mistr, nastupuje
Jan Mareš. Tento taneční mistr byl z Roudnice n.L., absolvoval
obchodní akademii v Mělníku a od roku 1935 pracoval jako úředník
ve Spořitelně v Roudnici nad Labem, kde působil až do roku
1976, kdy odešel do důchodu. Byl členem několika tanečních
souborů a po absolvování studia v Praze se stal učitelem
tance. Přes dvacet let vedl různé druhy tanečních kurzů po
celém Podřipsku. Úzce spolupracoval se základními školami, kde
přednášel lekce základů společenského chování. Dnes na něj
vzpomínají stovky jeho bývalých žáků, zemřel 26.srpna 2007 ve
svých nedožitých jedenadevadesáti letech. Nárůst zájemců o
tyto kurzy v Libochovicích neustále stoupal, rok 1969 - 50 párů,
rok1971 - 100 párů, rok 1973 - 150 párů a po tomto roce dochází
k poklesu. Z jednoduchých důvodů. Mnoho libochovických dojíždí
na internáty, kde také absolvují kurzy tanečních a v osmdesátých
letech v důsledku celkového úpadku společenského chování a
nástupu tvrdého stylu hudby a diskoték stačí mládeži jen
jakoby pohupování. Klasické tance zůstávají pouze v repertoáru
kapel hrajících na velkých zábavách a ona i ta polka lze ošálit
lehkým pohupováním. Celkově tak upadá i kulturní hodnota těchto
společenských akcí, pomalu mizí společenské šaty a
rafinovanost dámských toalet, nastupují rifle a svetry.
Ale i to se po roce 1989 mění,
nejprve pomalu, potom se začínají vynořovat snahy o lepší
výchovu mládeže. Pravdou je, že jako všechny kroužky jsou i
taneční finančně náročnější a náročnější. Přesto
novodobé taneční byly obnoveny, nejprve v sále Domova důchodců,
potom, po dokončení Třech lip se vrátily do původního sálu. A
to pod vedením tanečních mistrů Plškových z Litoměřic.
Pravda, počet účastníku se točil okolo 30, ale to byl v té době
úspěch. Pravdou je také, že klesl věkový průměr účastníků
kurzů. Přesto se domnívám, že věk 16 až 17 let je ten
nejoptimálnější, vždyť při takovém tanci kolikráte přeskočí
ta správná jiskra mezi partnery a k tomu je třeba i optimálního
věku.
Letošní
rok je v této oblasti přelomový, taneční kurzy se vrací zpět
na svůj původní sál, na svůj původní čas i na svoji správnou
délku. 13.9.2015 byl zahájen kurz „Tance a společenské výchovy“
v Libochovicích pod vedením tanečního mistra Tomáše
Mikuleckého. A aby se necítili zanedbaní i dospělejší, kteří
vyrůstaly v dobách, kdy tyto kurzy nebyly a i ti co již leccos
zapomněli, uspořádal tento taneční mistr i kurzy pro dospělé a
možná se dá říci i pro pokročilé v době od 11.
10. 2015 do 29. 11. 2015. Vážení, kde jinde chcete obnovit své
umění kupříkladu v latinských tancích, tangu a jiné klasice?
Jak jsem ji předem uvedl: Pokud
vezmeme za svůj názor, že významným prvkem společenské zábavy
je společenský tanec, potom musíme akceptovat i názor, že
nezbytnou výbavou každého úspěšného člověka i v současnosti,
ač se to nezdá, je umění pohybovat se s patřičnou lehkostí a
obratností i na tanečním parketu. Tak už to bývá, svět ve svém
dění se vrací zpět, aby si připomněl to co bylo.
1 komentář:
Krásné tančení ve sále... Doufám, že se také jednou budu moci takto pohybovat někde na nějakém slavnějším místě a ne jen u mě doma nebo před zrcadlem u nás v tanečním studiu. Je to můj velký sen a doufám, že se mi i vyplní :) MImochodem, na kurzy chodím do 331
Okomentovat