Úvodem:
První let uskutečnili bratři Wrightové se strojem pojmenovaným Flyer I (avšak
dnes je známý spíš jako Kitty Hawk) 17. prosince 1903 v Severní Karolíně. Let
trval 12 sekund za nichž stroj uletěl 36 metrů. Stejný princip, který použili
bratři Wrightové se začal používat u všech poté konstruovaných letadel a to až
po ta dnešní. Rozdílné je dnes jen použití materiálů a proudových motorů
vynalezených ve 40. letech 20. století.
V Evropě to byl jako první Alberto Santos-Dumont
(*20. července 1873,+ Cabangu u Palmira). Tento průkopník byl významný letecký
konstruktér. Sestrojil první skutečně řiditelnou vzducholoď na světě. Provedl
první ověřený let letounu těžšího vzduchu rovněž v Evropě. Své pokusy s letouny
prováděl od roku 1905. V roce 1906 provedl s letounem Santos-Dumont 14-bis
sérii prvních ověřených letů v Evropě. Kromě toho popsal řadu dalších
konstrukcí letadel a dokonce i vrtulníku. Svých patentových práv se však vzdal,
a protože ke konci života trpěl duševní chorobou, zničil všechny své plány.
Svůj život ukončil sebevraždou.
Alberto Santos-Dumont
V Čechách
první úspěšný let provedl dne 16. dubna 1910 Jan Kašpar, kdy proletěl dráhu 2
km ve výši 20-25 metrů. Po získání prvních zkušeností s pilotáží složil dne 16.
června 1910 pilotní zkoušku před komisí. V roce 1911 vzlétl s nově postaveným
letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských
sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách.
Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice - Chrudim a zpět,
který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund a uskutečnil se
ve výši 400 metrů.
Tolik k
dějinám letectví všeobecně. Chtěl bych se s vámi podělit o zjištění, že i
náš region nezůstal v tomto oboru nijak pozadu. Abych vás přesvědčil
uvádím doslovný přepis článku uveřejněném v novinách našeho regionu,
v „Českém Severu“ dne 29.9.1910:
Aeroplán v Klapém
V posledních
letech dodělala se vzduchoplavba netušených úspěchů. Balon ustoupil dynamickým
létadlům, čili aeroplánům.Jest tomu teprve čtyři léta, co Santos Dumont
ponejprv použil eroplánu, opatřeného koly a vrtulí a proletěl jim jako první
v Evropě dráhu 100 metrů. Větší úspěch dodělal se roku 1909 francouzským
vzduchoplavcem Ludvíkem Blériotem, který aeroplánem svým přeletěl Canal la
Manche ve výšce 80 metrů. Jeho aeroplán jest sestrojen o jedné nosné ploše
(monoplán). Takovým aeroplánem provedl vítězné své lety Čech, inženýr Kašpar.
Zajímavo jest, že takovýto aeroplán pokusil se sestrojiti krajan náš, pan Karel
Říha, sedlář v Klapém. Při řemesle svém zabýval se v cizozemsku
aviatikou tak důkladně, že když se vrátil do své rodné obce Klapého, věnoval
veškeré prázdné chvíle k tomu, aby sám zřídil dle vzoru Bleriotova
aeroplán. Vynaložením svého jmění a neúnavné píle dopracoval se zdárného
výsledku. Jeho aeroplán jest 7 metrů široký, a s kormidlem 11 metrů
dlouhý. Průměr vrtule s lopatkami činí 3 metry. Váha jeho i s motorem
a celým zařízením činí 135 kilo. Za příznivé povětrnosti podnikne pak pan Říha
vzlet na zkoušku a později vzlet před širší veřejností. Prozatím uložen jest
tento aeroplán v prostraném dvoře pana Šumy, kamž dostavujíce se denně
návštěvníci, kteří chválí podnikavost a píli pana Říhy a přejí mu
k odvážnému letu mnoho zdaru. Pan Říha vychodil měšťanskou školu
v Libochovicích. O výsledcích pokusu páně Říhových podáme svého času
zprávu.
„Český Sever“
však další zprávu nepodal, anebo podal, ale patřičný výtisk jsem v archivu
nenašel. Tyto noviny v roce 1913 přestaly vycházet.
Žádné komentáře:
Okomentovat